کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار از هفته آینده

منصور پوریان
رئیس شورای تأمین دام کشور

خوشبختانه طی روزهای اخیر با افزایش عرضه دام نسبت به هفته گذشته روبه‌رو هستیم و به همین دلیل بازارها هیچ گونه مشکلی به لحاظ تأمین دام برای کشتار ندارند، به طوری که طی چند وقت اخیر گوسفندان زیادتری نسبت به سال گذشته به کشتارگاه‌ها فرستاده شده‌اند و باید این نکته را ذکر کرد که این دام‌ها عمدتاً پروارتر و چاق‌تر شده‌اند، به‌ طوری که حتی وزن لاشه‌ها به نسبت سال گذشته با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
به عبارت دیگر می‌توان گفت، حجم گوشت قرمز موجود در بازار بهبود پیدا کرده است چون قبلاً لاشه‌ها نسبت گوشت‌گیری‌شان کمتر بود. به عنوان نمونه در گوسفند افزایش ۱۱ کیلو وزن لاشه و در گوساله افزایش ۱۲۰ کیلو وزن لاشه را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.
به همین دلیل باید این نکته را نیز بیفزایم که حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل به صورت کلی تعادل زیادی را در بازار گوشت قرمز ایجاد کرده، به طوری که قیمت کنونی هر کیلو بره نر ۲۱۵ هزار تومان و دام سنگین ۲۰۰ هزار تومان است، از طرف دیگر قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی در فروشگاه‌ها و قصابی‌ها ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و گوشت نر گوساله تا ۴۲۰ هزار تومان است.
به صورت میانگین می‌توان گفت، قیمت کشوری برای گوسفند ۲۵۰ هزار و برای گوساله ۱۹۵هزار تومان است.
همچنین گوشت منجمد گوساله و گوسفند زیر ۳۰۰ هزار تومان و گوشت گرم وارداتی زیر ۳۷۰ هزار تومان است، با این حال بیشترین تقاضا در زمستان و بهار برای گوشت منجمد گوساله و گوسفند وارداتی بوده که این امر نمود خود را در آمارهای واردات گوشت قرمز نشان داده است.
گوشت وارداتی منجمد هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت برای مصرف‌کنندگان مناسب‌تر بوده، هر چند می‌توانم بگویم هم‌اکنون میزان ذخایر گوشت از نظر کمیت بسیار خوب است. این قیمت‌ها نشان‌دهنده آن است که عرضه گسترده دام زنده موجب شده تا گوشت به قیمت واقعی خود برسد.
توزیع روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن گوشت گرم وارداتی را شاهد هستیم، به طوری که توزیع گوشت گرم در استان‌های تهران، البرز و قم در حدقابل قبولی است و همواره پیش‌بینی می‌شود که طی روز‌های آتی از ۴۰۰ تن فراتر رود.
بد نیست بدانیم، جمعیت دام سبک به بیش از ۷۱ میلیون رأس و دام سنگین ۵.۵ میلیون رأس رسیده است و از نظر وزنی نیز در بهترین حالت خود هستند. میزان جمعیت دام کشتاری به نسبت پارسال افزایش ۵۵ درصدی را تجربه کرده است.
البته با توجه به افزایش زایش دام‌ها در فصل بهار، روند جمعیت دامی افزایش می‌یابد که این مهم به نفع مصرف‌کنندگان داخلی خواهد بود و قیمت‌ها نیز کاهش خواهد یافت. به طوری که با رسیدن فصل تابستان، شاهد کاهش شدید قیمت‌ها به تبع افزایش گسترده عرضه دام خواهیم بود، به عبارت دیگر می‌توان گفت عرضه دام گوسفند و گوساله در بازار بسیار گسترده است که با احتساب میزان ذخایر و گرم شدن هوا، سطح عرضه گسترش می‌یابد و از ۱۵ خرداد به بعد، بیش از ۴ تا ۴.۵ میلیون رأس دام آماده کشتار است.
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واردات روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن خواهد رسید، به همین دلیل می‌توان به‌صراحت به این نکته اذعان کرد که واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می‌شود که در نتیجه موجب شده دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می‌شود.
پر واضح است که افزایش تولید دام در کشور با توجه به زایش‌های زمستان و بهار، امکان صادرات ۵۰۰ هزار رأس دام به بازارهای هدف را فراهم می‌آورد.

جستجو
آرشیو تاریخی