گزارش «ایران اقتصادی» از اثرگذاری احیای واحدهای نیمه‌تعطیل بر بازار اشتغال

ایجاد 353 هزار فرصت شغلی با احیای واحدهای راکد صنعتی

 
 
در دو سال اخیر منتهی به سال ۱۴۰۳، با احیای واحدهای نیمه فعال، تعطیل شده و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی، ایجاد واحدهای جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی ۲۵۳هزار و ۸۳۳ فرصت شغلی ایجاد شد که معادل ۱۸.۰۵ درصد از کل اشتغال ایجادی در این مدت را شامل می‌شود. به عبارتی در این دو سال، ۹۷ درصد از برنامه‌های تدوین شده اشتغالزایی در این حوزه محقق شده است.
شهید آیت‌الله رئیسی، هنگامی که در مرداد سال ۱۴۰۰، زمام اجرایی کشور را برعهده گرفت، احیای واحدهای راکد، نیمه‌راکد و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی را برای سرعت بخشی به اشتغال صنعتی و افزایش اشتغالزایی در این بخش در دستورکار خود قرار داد. گزاره‌ای که با ایجاد دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی دولت سیزدهم عملیاتی شد.
بررسی داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیانگر آن است در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اشتغالزایی صنعتی با رشد مواجه شده است و یکی از دلایل اصلی کاهش بیکاری در این بخش مدیون احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌راکد بوده است.
این موضوع در اواخر سال ۱۴۰۰ با ایجاد دبیرخانه نهضت واحدهای اقتصادی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی عملیاتی شد، به‌گونه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۲ سهم اشتغال ایجاد شده از کل اشتغالزایی به وجود آمده در دو سال اخیر ۱۸.۰۵ درصد بود.
در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع یک میلیون و ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شد که از این مجموع ۳۵۲ هزار و ۸۳۳ فرصت شغلی از احیای واحدهای نیمه فعال، تعطیل شده و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی، ایجاد واحدهای جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی به وجود آمد.

سهم ۱۰ درصدی از اشتغال کشور در سال ۱۴۰۱
در سال ۱۴۰۱، سهم اشتغالزایی از احیای واحدهای راکد و ارتقای ظرفیت بخش‌های صنعتی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی بود که سهم آن از کل اشتغال ایجاد شده در این سال ۱۰ درصد بود.
در سال ۱۴۰۱، چهار هزار و ۱۴۹ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که موجب اشتغالزایی بیش از ۱۰۰ هزار نفر شد.
بنابر داده‌های دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۷ هزار و ۶۹۷ واحد غیرفعال و نیمه فعال شناسایی شده‌اند. در این میان در سال اول فعالیت نهضت احیا با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و انقلابی، تعداد چهار هزار و ۱۴۹ واحد احیا شدند.

سهم ۲۶ درصدی در سال گذشته از اشتغال کشور
سال گذشته نیز براساس داده‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در شهرک‌ها، نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی، احیای واحدهای راکد صنایع کوچک و راه‌اندازی برخی واحدها، بالغ بر ۲۵۲ هزار و ۸۳۳ شغل ایجاد شده است. به عبارتی سهم اشتغالزایی صنایع کوچک، شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی و احیای واحدهای راکد از کل اشتغال کشور که ۹۵۰ هزار شغل بوده ۲۶.۶درصد برآورد شده است.
برپایه داده‌های ارائه شده در سال گذشته ۲ هزار و ۲۹۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولت و غیردولتی به بهره‌برداری رسید که برای ۴۰ هزار نفر شغل ایجاد شد. در این سال با افزایش ظرفیت۵۲ هزار واحد جدید ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل با پایداری اشتغال مواجه شدند.
در سال ۱۴۰۲ همچنین با استقرار ۸ هزار و ۷۹ واحد صنعتی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیر دولتی برای ۱۷۰ هزار و ۴۴۹ نفر شغل ایجاد شد. در سال گذشته، با راه‌‌‌اندازی یک هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی راکد ۲۸ هزار و ۶۱۴ نفر مشغول به‌کار شدند.
۱۳ هزار و ۷۷۰ هزار شاغل جدید نیز با افزایش ظرفیت تولید در ۲ هزار و ۷۵۵ واحد فعال در صنایع کوچک در سال گذشته به‌کار گرفته شدند.
بنابراین، در دو سال اخیر منتهی به سال ۱۴۰۳، با احیای واحدهای نیمه فعال، تعطیل شده و ارتقای ظرفیت واحدهای تولیدی و از ایجاد واحدهای جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی ۲۵۲هزار و ۸۳۳ فرصت شغلی ایجاد شد که بالغ بر ۱۸.۵ درصد کل اشتغال ایجادی در این را شامل می‌شود.

اثرگذاری بر اشتغالزایی
احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نه تنها منجر به بازگشت کارگران به‌کار می‌شود بلکه از نظر اقتصادی و خودکفایی نیز افزایش تولید، بهره‌وری اقتصادی، استقلال در تولید و کاهش وابستگی به واردات را به دنبال دارد، ضمن اینکه در بسیاری از صنایع امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.
دولت سیزدهم با راه‌اندازی «نهضت احیا» اقدام به شناسایی واحدهای غیرفعال و نیمه فعال و حتی راکد کرد و با رفع مشکلات و حمایت از این واحدها باعث شد تا واحدهای تعطیل به چرخه اقتصاد بازگشته و نیروهای بیکار، صاحب شغل شوند.راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی منجر به توسعه کسب و کار و افزایش سرمایه‌گذاری خواهد شد؛ این به نوبه خود می‌تواند اقتصاد محلی را تحریک کرده و شغل ایجاد کند و در نتیجه منجر به افزایش درآمد و استانداردهای زندگی شود.
برای حمایت از فعالیت‌های صنعتی، شهرک‌های صنعتی اغلب در زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، شبکه‌های حمل و نقل و سیستم‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سود آن به صنایع و ساکنان این مناطق نیز خواهد رسید. شهرک‌های صنعتی طیف متنوعی از فرصت‌های شغلی را در بخش‌های مختلف، از تولید و تدارکات گرفته تا خدمات مانند خرده‌فروشی و مراقبت‌های بهداشتی و جذب نیروی کار ارائه می‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی