تولید محصولات کشاورزی؛ در اوج

طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی آمار و ارقام نشان می‌دهد تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی در وضعیت قابل‌قبولی قرار دارد و آرامش نسبی در بازار کالاهای اساسی وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی در حدود یک‌سالی که از حضور وی در این وزارتخانه می‌گذرد، جهت‌گیری‌هایی برای این وزارتخانه و زیربخش‌ها ترسیم کرد که برآیند آن در افزایش میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تأمین بموقع نهاده‌های دامی و حفظ ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک بوده است.
وزارت جهاد کشاورزی در این دوره چندین راهبرد از جمله حداکثرسازی تولید با حفظ منابع، ثبات در تولید و جلوگیری از نوسان در کاهش یا افزایش تولید محصول، توازن‌بخشی و رشد تولید بر‌اساس منابع، تولید صادرات‌محور با هدف توسعه تولید و ارزآوری برای کشور و ایجاد اشتغال و توسعه کشاورزی دانش‌بنیان با هدف افزایش بهره‌وری از طریق تحقیق، پژوهش، آموزش و ترویج سوادآموزی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات علمی و نخبگانی بوده است.
با توجه به راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی که طی سه تا چهار سال قبل منفی بود، طی ۱۱ ماه گذشته روند رو به بهبود داشته است. به‌طوری که نرخ رشد ارزش افزوده در بهار سال ۱۴۰۲ منفی ۴.۶، در تابستان به منفی ۳.۲ و در پاییز نیز به منفی یک درصد رسید.
افزایش صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از دیگر اقداماتی بود که محقق شد. بهبود تراز تجاری بیش از دو میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از دیگر اقدامات مثبتی است که انجام گرفت.
 
قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار تثبیت شده است
آمار و ارقام نشان می‌دهد که تولید و ذخیره برخی از کالاهای اساسی در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و آرامش نسبی در بازار کالاهای اساسی وجود دارد. قیمت مرغ نسبت به سال گذشته به وضعیت نرمالی رسیده و قیمت در بازار تثبیت شده است. این در حالی است که صنعت طیور در حلقه بالادستی آسیب دیده و میزان جوجه‌ریزی به ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه رسیده بود اما امروز به ۱۵۰ میلیون در ماه افزایش یافته که باعث افزایش تولید شده است.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون از واردکننده مرغ به صادرکننده رسیده‌ایم. همواره برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور به سراغ واردات مرغ می‌رفتیم، اما امروز تولیدکنندگان ما به مرحله‌ای رسیده‌اند که ذخایر استراتژیک کشورمان را تأمین می‌کنند.
نیکبخت در ادامه با اشاره به اینکه تخم‌مرغ یکی از کالاهایی بود که کمترین نوسان را در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ تجربه کرد، گفت: در سال ۱۴۰۲ در تولید تخم‌مرغ حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد داشتیم و صادرات انجام دادیم. در فروردین و اردیبهشت، حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم و از واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم. امروز برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ دیگر نیاز به مجوز وزارت جهاد کشاورزی نیست و صادرکنندگان با مراجعه به اتحادیه‌ها می‌توانند مجوز دریافت کنند.
 
نیازی به واردات گندم وجود ندارد
دولت از سال گذشته با افزایش تولید و میزان خرید تضمینی گندم توانست در تأمین گندم نانوایی‌ها به خودکفایی برسد و پیش‌بینی شده است با روند طی شده در سال‌جاری نیازی به واردات گندم نیست.
طبق اعلام نیکبخت، خرید گندم از چهار میلیون تن گذشته است و روند خرید گندم شیب افزایشی دارد. با این روند اطمینان می‌دهیم که در این سال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تأمین می‌شود. ما دیگر نیازی به واردات گندم نداریم و این خود صرفه‌جویی ارزی بزرگی دارد.
وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید برنج از کشاورزان گفته است: اولویت اول ما خرید برنج شمال است و واردات برنج را مدیریت کردیم و حتی امروز اگر امکان وجود داشته باشد، صادرات برنج خواهیم داشت. اجازه نمی‌دهیم که واردات زیادی صورت گیرد که باعث آسیب به تولید شود.
 
ذخایر استراتژیک ما در نهاده‌ها و کالاهای اساسی شرایط مناسبی دارد
امروز ذخایر استراتژیک در نهاده‌ها و کالاهای اساسی شرایط مناسبی دارد. بخش عمده‌ای از دام‌هایی که در چند سال گذشته کشتار شد، همگی دام‌های مولد بودند که این موضوع خوبی نیست و وزارت جهاد کشاورزی در حال کنترل آن از سال گذشته است. از سوی دیگر برای واردات دام مولد سبک و سنگین ارز ترجیحی اختصاص پیدا کرده است.
 
تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان
یکی از اقدامات دولت سیزدهم را باید پیگیری برای پرداخت مطالبات کشاورزان قلمداد کرد به‌طوری که در یک هفته گذشته پرداخت مطالبات گندمکاران آغاز شد. وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکید کرده است سران قوا، هیأت دولت و مجلس تلاش بسیاری کردند تا همه مطالبات کشاورزان پرداخت شود که تا الان ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است و ۵۰ درصد دیگر نیز در این هفته و هفته آینده پرداخت می‌شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی