جلوگیری  از قاچاق ۱۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی در دولت مردمی

نزدیک به ۳۵درصد خرابی کارتخوان‌ها را داشتیم که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت توسعه و نوسازی این تجهیزات حرکت کردیم و خرابی‌ را به کمتر از ۵درصد رساندیم

یکی از راه‌های کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت استفاده از کارت سوخت شخصی است؛ موضوعی که هرازگاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شود و مردم فکر می‌کنند چون این موضوع از سوی مسئولان وزارت نفت گوشزد شده است پس باید منتظر افزایش قیمت بنزین باشند. در طول سال‌های اخیر بارها بحث افزایش قیمت بنزین از سوی مسئولان ارشد وزارت نفت تکذیب شده است اما دوباره به محض مطرح شدن استفاده از کارت سوخت شخصی فضای مجازی پر می‌شود از نرخ‌های تخیلی بنزین که اخیراً حتی زمانی نیز برای اجرای این افزایش قیمت‌های تخیلی هم مطرح می‌شود.
از زمانی که موضوع کارت سوخت در دولت نهم مطرح شد این سیاست غیر قیمتی برای کنترل مصرف دچار فراز و فرودهایی شد تا جایی که در دولت یازدهم برای مدتی نیز کارت سوخت عملاً کارایی خود را از دست داد و این مسأله موجب افزایش فزاینده بنزین در کشور شد.
در دولت سیزدهم احیای سیاست‌های غیرقیمتی موجب شده است تا استفاده از کارت سوخت پر رنگ‌تر از قبل باشد تا حدی که در هفته اخیر اعلام شده است صدور کارت سوخت که زمانی ماه‌ها برای صدورش زمان نیاز داشت به ۱۰ روز رسیده است.
هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون کارت سوخت فعال در کشور داریم که از این تعداد حدود ۵ میلیون کارت متعلق به موتورسیکلت‌ها و بقیه متعلق به خودروهای شخصی و عمومی است.
در سال ۱۴۰۲ بالغ بر۲ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت سوخت المثنی تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت در کشور گفت: نزدیک به ۳۵درصد خرابی کارتخوان‌ها را داشتیم که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت توسعه و نوسازی این تجهیزات حرکت کردیم و خرابی‌ را به کمتر از ۵درصد رساندیم، همچنین در این دولت ۳۵۰ جایگاه جدید احداث و ۱۰ هزار قرارداد کارتخوان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی امضا شد.
جلیل سالاری، با بیان این‌که در حوزه جایگاه‌های سوخت ۱۹۸ جایگاه در کشور واگذار شده بود که نزدیک ۶۰۰ نیرو بلاتکلیف بودند، افزود: همه این جایگاه‌ها و نیروها تعیین تکلیف شدند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش بیان کرد: در بخش فناوری اطلاعات، مرکز پایش و تحلیل داده را راه‌اندازی کردیم و در حوزه پنجره واحد و خدمات هوشمند اقدام‌های مؤثری شکل گرفت. یکی ازموضوعاتی که در قانون تکلیف شده بود، مولدسازی دارایی‌ها بود که با تشکیل کارگروه‌های مختلف و شکل‌گیری طرح‌های استانی، تلاش کردیم دارایی‌ها را مولد کنیم که ارزش دارایی‌های متناظر حدود ۳۶ همت بود، البته ۱۱۶ پروژه جاری در شرکت داریم که اعتبار آنها حدود ۱۳۷ همت است و باید از منابع دیگر تأمین شود.
سالاری با اشاره به این‌که با اجرای اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را از شرایط زیان‌دهی خارج کردند، گفت: در زمان تحویل دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰، تعهدهای صادرات بنزین ما ۷۴۴ میلیون لیتر معادل ۲۱ کشتی بود و به حل‌وفصل و تعیین‌تکلیف نیاز داشت، همچنین ۲۷ فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود که معادل ۵۸ کشتی بود که آن هم بخشی از تعهدات بود. افزون‌برآن، ۱۱ کشتی بنزین نیز فروش رفته بود که مجبور شدیم تعهدهای آن را باطل کنیم.
وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های سامانه هوشمند سوخت در کشور با استقرار دولت سیزدهم بویژه پس از حمله سایبری تصریح کرد:‌ وقتی وارد مجموعه شدیم فقط ۹ هزار قطعه کارت سوخت موجود بود که افزون بر تأمین کارت و بومی‌سازی آن و صدور و تحویل حدود ۴ میلیون قطعه کارت سوخت المثنی، زمان انتظار صدور کارت سوخت نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، همچنین افزون بر بومی‌سازی کارتخوان‌ها و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، کارگاه‌های تعمیرات تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر کشور راه‌اندازی کردیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازی واگذاری‌ها افزود: نزدیک یک‌میلیارد یورو پروژه در شرکت‌های پالایشی را تعیین‌ تکلیف کردیم و با اقدام‌هایی که در نهادهای توسعه‌ای شرکت انجام شد، شرکت را از شرایط ضرردهی خارج کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: کیفی‌سازی فرآورده را در دستور کار قرار دادیم و امروز بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده تولیدی در کشور با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می‌شود، همچنین برای نخستین‌بار در کشور دانش فنی طرح‌های ارتقای کیفی نفت‌ کوره را در کشور بومی‌سازی و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اجرای این طرح‌ها را در واحدهای پالایشی به‌دقت رصد و پیگیری کردیم.
وی همچنین با اشاره به اقدام‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای مبارزه با قاچاق سوخت از طریق تعریف بیش از ۹ اقدام در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت و به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی به‌منظور مصرف بهینه سوخت در کشور و جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، بیان کرد: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نیروگاهی، سلانه معادل حدود ۹ میلیارد دلار عرضه خارج از شبکه سوخت در کشور داریم که به‌منظور مقابله با این عرضه خارج از شبکه، همکاران من در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ۹ طرح مهم را اجرایی کردند که نقش مهمی در مبارزه جدی با قاچاق سوخت داشته است. پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: در متمرکزسازی حساب‌ها شرکت ملی پالایش و پخش پیشتاز بود و توانست همه حساب‌ها را متمرکز کند. طبق تکالیف قانونی ۳۶۰ حساب درآمدی و فروش را مسدود کردیم؛ ۳۳۰ فقره حساب دوطرفه را نیز مسدود کردیم و در عمل شرکت اکنون فاقد حساب بانکی فعال نزد بانک‌های تجاری است که با این حجم‌ از حساب‌ها، کار بزرگی بود که محقق شد و سبب شفاف‌سازی در همه مجموعه‌ها شد.
 
رونق صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم
سالاری گفت: در حوزه فروش و صادرات یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها صادرات گاز مایع بود که با راه‌اندازی سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)، حدود یک هزار و ۵۰۰ تن در مصرف روزانه ال‌پی‌جی در کشور صرفه‌جویی شد و این مقدار را به خود شرکت‌های پالایشی دادیم تا خودشان اقدام کنند و صادرات دارایی را به‌منظور تأمین نقدینگی در اجرای طرح‌ها آغاز کردیم.
وی افزود: همچنین در سال‌ ۱۴۰۰، ۹۲درصد و در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱۰۰درصد تکلیف قانونی خود را حوزه تحویل قیر برای توسعه راه‌ها اختصاص دادیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در حوزه ساخت داخل و برون‌مرزی، پالایشگاه «ال‌پالیتو» را با قراردادی که امضا شد، به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجهیزات داخلی کشور توانستیم بازسازی و کالای ایرانی را به این پروژه در رقابت با تجهیزات امریکایی صادر کنیم و افزون بر آن، در حوزه تولید بار اول گام‌های مهمی برداریم.
سالاری گفت: در حوزه کیفی‌سازی نفت‌کوره که یکی از چالش‌های کشور بود، طرح‌ها در همه شرکت‌های پالایشی تعریف و پیگیری شد.
سالاری همچنین در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه سی‌ان‌جی گفت: در حوزه توسعه صنعت سی‌ان‌جی، هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم که به‌تازگی با مجموعه‌های بانک ملت و بانک ملی قراردادی در این باره امضا کردیم؛ همچنین افزایش ظرفیت ۴۰۰ جایگاه پیش‌بینی شده است که بیش از ۵۰ جایگاه در حوزه استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.
 
کاهش ۸درصدی مصرف گازوئیل با اجرای طرح «باک‌پر»
 وی افزود:‌ با اجرای طرح کدینگ نیز در برخی نقاط تا ۱۸ درصد کاهش مصرف داشتیم و توانستیم با این روند، سهمیه‌ها را مدیریت کنیم و افزون برآن درعرضه سوخت در شرایط و مناسبت‌های مختلف کمبودی نداشتیم، همچنین با اجرای طرح باک‌پر در همه مناطق کشور، حدود ۸درصد کاهش مصرف در استان‌های مرزی داشتیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: تخصیص سهمیه در سامانه هوشمند سوخت، به صورت اعتباری به ۱۴ گروه تخصیص می‌یافت که با تولیدات پالایشگاهی ما همخوانی نداشت که سعی کردیم آن را منطقی کرده و سهمیه‌ها را طی چند گام در یک تا دوسال گذشته واقعی‌سازی کنیم.
سالاری افزود: حدود ۲۵ هزار کارت سوخت در ناوگان ترانزیت خارجی فعال است که به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و نیز ساماندهی توزیع سوخت دراین بخش، صورت مرتب پایش می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی