تداوم احیا و توسعه صنایع راکد و نیمه فعال

با توجه به اینکه در نامگذاری سال‌های متعدد توسط مقام معظم رهبری کلید واژه تولید جایگاه ویژه‌ای داشته است بر این اساس، شهیدجمهور آیت‌الله رئیسی همواره در راستای حمایت از تولید داخل تأکید می‌کردند کالایی که در داخل تولید می‌شود نباید واردات در آن انجام شود.

تمرکزویژه بر صنعت دانش‌بنیان
عباس علی آبادی در آیین رونمایی از بسته حمایتی جهش صادرات فناورانه و دانش‌بنیان وزارت صمت گفت: ضرورت دارد تفکر دانش‌بنیان درحوزه صنعت به گفتمان تبدیل شود و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان باید حداکثر بهره را برد.همچنین طبق گفته متخصصان اگر توانستید از مسیر فناوری کالایی تولید و آن را صادر کنید آن زمان، موفق خواهید بود.
علی آبادی با اشاره به ساخت داخل با استفاده از فناوری افزود: باید یک مهندسی قوی و خلاقانه روی تولید کالاها صورت گیرد و ارزش افزوده را ارتقا دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون با سیاستگذاری تحول بزرگی در بخش صنعت کشور صورت گرفته بیان داشت: بخش صنعت باید به سمت محصولات دانش‌بنیان و صادرات محور حرکت کند و در وزارت صمت به این موضوع تأکید کرده‌ایم. بر این اساس موفق شدیم با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت سیزدهم سفارش محصولات دانش‌بنیان را داشته باشیم که نیاز به رفع تعهد ارزی ندارد. وی با بیان اینکه در بخش صنعت موفقیت‌های بزرگی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها صورت گرفته، یاد آور شد: دانش‌بنیان‌ها می‌توانند با خلق ارزش افزوده در سایر کشورها تولیدات انجام دهند و کشت فراسرزمینی و ارزش افزوده داشته باشند به شرطی که ثمره آن به کشور بازگردد.البته در این روند می‌توان از ظرفیت ایرانیان مقیم در کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری در صنعت دانش‌بنیان استفاده کرد. علی آبادی با اشاره به بسته حمایتی از دانش‌بنیان‌ها اظهار داشت: از صادرات محصولات دانش‌بنیان با اختصاص تسهیلات ارزی و سایر مشوق‌ها با استفاده از ظرفیت سایر نهادها حمایت می‌کنیم، همچین بحث تعهد ارزی را با حضور رئیس کل بانک مرکزی پیش می‌بریم.

تیراژ خودروسازها میلیونی شود
وزیر صمت، با بیان اینکه رئیس جمهور شهید بر فعال‌سازی صنایع راکد و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود تولیدی کشور تأکید داشت، اعلام کرد: بر این اساس تداوم احیای صنایع راکد و نیمه فعال و توسعه واحدهای صنعتی فعال از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه است. البته تلاش‌ها بر این است تا از ظرفیت‌های موجود تولیدی و صنعتی کشور به خوبی بهره گرفته شود. وی ادامه داد: بر این اساس دولت سیزدهم تاکنون بیش از پنج هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد، نیمه فعال و فعال کشور را به چرخه تولید بازگردانده یا توسعه داد.اکنون نیز این روند با سرعت و شتاب در حال طی شدن است.
علی آبادی در خصوص کیفیت محصولات شرکت‌های خودروسازی کشور بیان کرد: این شرکت‌ها باید متناسب با استانداردهای موجود محصولات با کیفیت تولید کنند.
وی با بیان اینکه تیراژ خودروسازی کشور باید در حد میلیونی باشد و نه هر شرکت چند ده هزار دستگاه، تأکید کرد: در حال حاضر ۳۷ شرکت خودروساز فعال وجود دارد در حالی‌که نیازی به این همه شرکت نداریم، بایستی خودرو سازان تعداد محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.همچنین قرار نیست خارجی‌ها خودرو طراحی کنند و ما بسازیم، بلکه باید خارجی‌ها خودروهای طراحی شده ما را تولید کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی