یک سوم گندم مورد نیاز برای خودکفایی خریداری شد

پرداخت همه مطالبات گندمکاران تا اوایل هفته آینده

از گندم به عنوان مهم‌ترین و استراتژیک‌‌ترین محصول کشاورزی یاد می‌شود که با توجه به سهم بالای این محصول در سبد امنیت غذایی کشورمان همواره مسئولین و دولتمردان به دنبال خودکفایی در آن بودند. امری که در سال گذشته تا حدود زیادی دولت سیزدهم به آن نائل شد و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که تا پایان شهریور ماه باید شاهد جشن خودکفایی این محصول در سراسر کشور باشیم.
به طوری که سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده میزان تولید گندم کشور در سال‌جاری حدود ۱۵ میلیون تن خواهد بود.
وی در این خصوص اظهار کرد: خرید تضمینی از سوی دولت هم بین ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن خواهد بود. با این میزان خرید خودکفایی کامل انجام شده و تمام نیازها در حوزه گندم خبازی‌ها و هم صنف و صنعت تأمین خواهد شد.

خرید 4 میلیون تن گندم از کشاورزان
در همین خصوص عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور دیروز از خرید نزدیک به 4 میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خبر داد و پیش‌بینی کرد که این رقم تا پایان شهریور به 12 میلیون تن برسد.
سال گذشته خرید تضمینی گندم از کشاورزان 10.5 میلیون تن بود که کشور در تأمین گندم نان به خودکفایی رسید و تنها حدود یک میلیون تن برای تأمین نیاز صنف صنعت واردات انجام شد.
تولید گندم هم بنابر اعلام فائو (سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد) در سال گذشته 13.5میلیون تن بود. تاکنون یک‌سوم گندم پیش‌بینی شده از کشاورزان خریداری شده و تا پایان شهریور بیش از 11.5 میلیون تن خریداری خواهد شد. با این میزان خرید تضمینی، امسال کشور به خودکفایی کامل می‌رسد و نیازی به واردات برای صنف صنعت هم نخواهد داشت.

همه مطالبات گندمکاران تا هفته آینده پرداخت می‌شود
وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت حدود ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: مابقی مطالبات گندمکاران تا هفته آینده پرداخت می‌شود.
محمدعلی نیکبخت در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: تاکنون بیش از ۴ میلیون تن گندم خریداری شده و امیدواریم امسال با روند مثبت پشتیبانی فنی، اجرایی و تأمین بموقع نهاده‌ها خرید تضمینی گندم بیش از سال گذشته باشد.
وی از پرداخت حدود ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: مسئولیت پرداخت با سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی است که بنابر آخرین پیگیری صورت گرفته تا اوایل هفته آینده مابقی مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود. نیکبخت ادامه داد: این برای کشور ما افتخار است که نیازی به واردات گندم نداریم.
نیکبخت تأکید کرد: با این روند اطمینان می‌دهیم که امسال خرید گندم بیش از سال ۱۴۰۲ انجام خواهد شد و ۱۰۰ درصد نیاز کشور از گندم تأمین می‌شود و دیگر نیازی به واردات گندم نداریم.
چندی پیش نیز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که 30.3 همت مطالبات گندمکاران کشور در سال ۱۴۰۳ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص اعتبار موردنیاز توسط سازمان برنامه و بودجه به حساب ذینفع نهایی (کشاورزان) پرداخت شد.
از طرف دیگر داوود منظور، رئیس این سازمان نیز اعلام کرد به مرور همه مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد و کشاورزان نگران این موضوع نباشند.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، مطالبات کشاورزان با نظم مشخص پرداخت می‌شود، زیرا دولت خودش را مکلف می‌داند بدهی‌هایش را مخصوصاً به کشاورز‌ها به عنوان دیون ممتاز پرداخت کند.
منظور گفته بود: در ابتدای هر سال تأمین منابع در یکی دو ماه اول سال معمولاً کمتر از ماه‌های دیگر است، چون نیمه اول فروردین تعطیل است و عمدتاً ۱۵ روز اول سال تا دستگاه‌های تجهیز‌کننده منابع شروع به کار کنند و منابع وصول شوند با تأخیر همراه می‌شود ولی دولت همه ظرفیتش را به‌کار می‌گیرد که بدهی‌های خود را تسویه کند.

جستجو
آرشیو تاریخی