احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب صنعت‌شهرها


 
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: برای احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب صنعت‌شهرها با صنعت تفاهم و زمین‌هایی نیز با کمک صنعت الحاق و یا شناسایی شده است که با مدل‌های مالی مختلف در قالب صنعت‌شهرها احداث خواهد شد.
محمدمهدی حیدری اظهار کرد: صنعت شهر مهم‌ترین رویکرد دولت سیزدهم برای استفاده از مشارکت واحدهای تولیدی و صنعتی در فرایند تأمین زمین کارکنان و کارگران است.
وی گفت: برای احداث ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب صنعت شهرها با صنایع تفاهم و زمین‌هایی نیز با کمک صنعت الحاق و یا شناسایی شده است که با مدل‌های مالی مختلف در قالب صنعت‌شهرها احداث خواهد شد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که راهکار کنترل کیفی ساخت وسازها در طرح نهضت ملی مسکن ارائه گواهینامه و تأییدیه فنی است، ابراز کرد: در ساخت و سازهای طرح نهضت ملی یکی از روش‌های کیفی‌سازی، استفاده از محصولاتی است که دارای گواهینامه فنی از مرکز هستند.
حیدری، به روند شناسایی ساختمان‌های ناایمن اشاره کرد و گفت: ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه موضوع مهمی است که براساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، انجام آن برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: در مورد ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم در تهران از سال گذشته در قالب تفاهمی که با شهرداری تهران و مدیریت بحران شهر تهران داشتیم، کارآغاز شده است.
 
۱۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور وجود دارد
 رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که سال گذشته در مرحله نخست، ۱۷۰۰ ساختمان در تهران مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج ارزیابی در چهار گروه به سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران اعلام شد، بیان کرد: تا اواخر تابستان بررسی و ارزیابی ۳۴۰۰ ساختمان که احتمال خطر برای آنها وجود داشت، انجام و براساس تکلیف، ۱۶ هزار ساختمان در تهران را مورد بررسی خواهیم داد.
 حیدری با بیان این‌که هم‌اکنون ۱۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در ادوار گذشته ۸۰۰ دستگاه نسل جدید خریداری و به فراخور در بسیاری از شهرهای کشور نصب شده و درحال نصب است.
 وی با بیان این‌که توسعه شبکه شتاب نگار در کشور بحث ایجاد سامانه پاسخگو سریع است، ادامه داد: سامانه پاسخ سریع زلزله قادر است بعد از زلزله در کمتر از چند دقیقه اعلام کند که بیشترین خسارت مربوط به کدام منطقه است تا نیروهای امدادی و بحران به آن منطقه بسیج شوند.

سهم ۳۵ درصدی صنعت ساختمان در اشتغال کشور
وی با اشاره به این‌که ۳۳ درصد از حجم اقتصاد کشور در حوزه مسکن اتفاق می‌افتد، اظهارکرد: سهم صنعت ساختمان در اشتغال کشور۳۵ درصد است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نقش مهندسان عمران در ساخت و ساز کشور را بسیار بااهمیت و تأثیرگذار دانست و یادآور شد: در پروژه نهضت ملی مسکن قرار بود در چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی در قالب‌های مختلف ساخته شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارواحد مسکونی در فرایندهای مختلف درحال اجراست.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که همه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نیازمند مصالح ساختمانی مختلف و باکیفیت است، تصریح کرد: دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهینامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است.
حیدری با تأکید بر این‌که در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است، بیان کرد: اولویت اجرای نهضت ملی مسکن، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است.
وی با بیان این‌که بحث ناترازی انرژی در کشور بحث مهم و جدی است، افزود: ۳۵ درصد مصرف انرژی کشور در بخش ساختمانی است که نیازمند پژوهش کاربردی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستیم تا بحث انرژی در بخش ساختمان بهینه شود.
وی با بیان این‌که موضوع خوردگی در کشور داریم، خاطرنشان کرد:
 ۲.۷ میلیارد دلار هزینه پنهان خوردگی در کشور بوده و عدد بسیار بالایی است به همین خاطر بحث بتن گوگردی توسط این مرکز دنبال می‌شود.
حیدری با بیان این‌که ۳۰۰ هزار کیلومترراه در کشور وجود دارد افزود: در سال گذشته ۳۵۰ همت برای نگه‌داری راه‌ها هزینه شد که رقم بالایی است و باید به سمت فناوری نوین و آسفالت با لایه نازک برویم.
وی خاطرنشان کرد: با تغییر رویکرد درمدیریت ساخت و نگه‌داری راه‌های کشور و استفاده از فناوری‌های نوین، می‌توان عمر مفید رؤیه‌های آسفالتی را افزایش داد.

جستجو
آرشیو تاریخی