واردات ۵۰۰ مگاوات برق برای اوج بار مصرف تابستان

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: امسال هم واردات ۵۰۰ مگاوات برق از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان در اوج بار مصرف برای تأمین برق انجام می‌شود.
مصطفی رجبی مشهدی در مورد تأمین برق تابستان امسال، افزود: واردات برق در کنار سایر اقدام‌ها برای تأمین برق پایدار انجام می‌شود.
مدیرعامل توانیر به روبه‌رو بودن دولت سیزدهم با ناترازی ۱۵ هزار مگاوات برق اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم با اقدام در خصوص توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه خطوط انتقال و توسعه ظرفیت پست‌ها برای کاهش این ناترازی اقدام کرد.مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: امسال و تا پایان سال ۲ هزار مگاوات نیروگاه صنایع وارد مدار می‌شود ضمن آن‌که اقدام برای احداث ۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نیز شروع شده است.
رجبی مشهدی ادامه داد: حدود ۱۷ هزار مگاوات هم مجوزهای زیست محیطی و موافقتنامه‌های اصولی برای دریافت سوخت را اخذ کرده و اینها نیز احداث خواهند شد.
وی افزود: هرساله حدود ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت ترانسفورماتورها افزوده می‌شود و یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر هم به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع برای بهبود ولتاژ افزوده می‌شود.مدیرعامل توانیر به تلاش برای توسعه شبکه برق در روستاها اشاره کرد و گفت:۴۵۰ روستا با جمعیتی حدود ۷ هزار خانواربا اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برق دار شده‌اند.مدیرعامل توانیر گفت: اکنون تلاش برای احداث ۲۲ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی ادامه دارد که بخش عمده آن در بخش تجدیدپذیرها خواهد بود و امید است در کمتر از یک‌سال آینده به بهره‌برداری برسند.
رجبی مشهدی از موافقت صندوق توسعه ملی برای اختصاص ۷.۵ میلیارد دلار برای نیروگاه‌های فسیلی و ۵ میلیارد دلار برای انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف کمک به رفع ناترازی برق خبرداد.
مدیرعامل توانیر درباره ساعت کاری ادارات و تأثیر آن بر کاهش مصرف گفت: براساس مصوبه هیأت وزیران ساعت کار از ۱۵ خرداد تغییر و از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ شد و این روند تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.
رجبی مشهدی افزود: براین اساس بخش اداری موظف است در ساعت اداری ۳۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و در ساعت غیراداری هم ۶۰ درصد کاهش را اعمال کند.وی ادامه داد: هدف‌گذاری شده امسال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات از این بخش صرفه‌جویی داشته باشیم که معادل مصرف یزد و مشهد است.مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۴۱ مگاوات صرفه‌جویی در این بخش حاصل شده است.
رجبی مشهدی به تجهیز بخش اداری به کنتور هوشمند خبرداد و گفت: به اداره‌هایی که رعایت نکنند اخطار داده می‌شود و اگر باز رعایت نکنند بار اول ۱۰ دقیقه قطع برق خواهند داشت.وی افزود: در صورت تکرار رفتار پر مصرفی ۳۰ دقیقه قطع برق و باز اگر تکرارکنند قطع کامل صورت می‌گیرد.
مدیرعامل توانیر به هدفگذاری برای ایجاد ۱۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی اشاره کرد.رجبی مشهدی ادامه داد: کارگاه‌ها و صنایع کوچک که بیشترین اشتغال را هم دارند از محدودیت‌های برق معاف شده‌اند.
وی افزود: شهرک‌های صنعتی نیز ۶ روز هفته تأمین برق می‌شوند و تنها یک روز محدودیت خواهند داشت که می‌توانند جابه‌جا کنند. 
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: البته این محدودیت برق به طورکامل نخواهد بود و ۵ درصد برق آنها تأمین خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی