نهضت ملی مسکن از مرحله تولید به واگذاری رسید

روز گذشته همزمان با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در تهرانسر، ۲۶ هزار مسکن نهضت ملی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد

پس از ۸ سال رکود ساخت مسکن در دولت قبل، در ۳ سال دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده و ۵۵۰ هزار واحد از آنها به مردم تحویل داده شده است.
با واگذاری ۲۶ هزار مسکن نهضت ملی در شهر تهران و شهرهای اطراف، واحدهای نهضت ملی پس از آماده‌سازی زمین و شروع ساخت در حال تحویل به مردم است. بنا بر این گزارش، نهضت ملی مسکن، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را اجرا می‌کند تا تولید مسکن پس از ۸ سال رکود، رونق بگیرد. روز گذشته همزمان با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در تهرانسر، ۲۶ هزار مسکن نهضت ملی در تهران و شهرهای دیگر افتتاح شد.
تاکنون از ۴ میلیون واحد مسکونی در تعهد دولت، بیشتر از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی وارد فرایند ساخت شده که بیش از ۵۵۰ هزار واحد نیز در دولت سیزدهم تاکنون تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. همچنین در این دولت از ۲۵۰ هزار واحد مسکونی مهر باقی‌مانده، بیش از ۱۳۷ هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل شده و روند تکمیل واحدها نیز ادامه دارد.
بر اساس آمار ساخت و ساز نهضت ملی مسکن، برخی واحدها آماده تحویل است و برخی تازه شروع به کار کرده‌اند. به‌طور مثال تا دو ماه دیگر ۷۰ هزار واحد در استان قم تحویل متقاضیان می‌شود. طبق تعهد دولت، تا مرداد سال آینده کار ساخت بقیه ۴ میلیون واحد آغاز شده و به تدریج واحدهای ساخته شده واگذار می‌شود و تا پایان مرداد سال آینده تعهدات دولت در نهضت ملی مسکن تکمیل می‌شود. همچنین توقف تولید مسکن در دولت قبل، مشکلات زیادی را بر مردم تحمیل کرده است. کاهش تولید مسکن باعث شده سالانه به حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید فقط در شهر تهران احتیاج باشد چون در ۱۰ سال گذشته با توجه به رکود و قفل شدن ساخت و ساز به‌طور میانگین سالانه تنها برای ۶۵ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است. همین امر سبب شده، سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار تا ۷۰ درصد افزایش یافته و بخشی از شهروندان مجبور به حاشیه‌نشینی شوند.
همزمان با افتتاح ۱۵ هزار واحد در شهر تهران با حضور سرپرست ریاست جمهوری، همچنین عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و استفاده از اراضی ناکارآمد با تأمین خدمات لازم و اجرای شعار امسال آغاز شد که این واحدهای مسکونی در ۲۴ نقطه تهران ساخته خواهد شد.
با توجه به رکود ۱۰ ساله‌ ساخت و ساز در تهران و مشکلات رو به تشدید حوزه مسکن در چهارچوب برنامه‌ها و اولویت‌های ملی حوزه مسکن، تلاش دولت این است که با راه‌اندازی قرارگاه جهادی و با شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید مسکن، مشکل کمبود مسکن در این شهر را مانند مناطق دیگر کشور رفع کند.
براساس همین رویکرد و با توجه به وجود ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار مسکونی و امکان تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در آنها، شرایط مناسبی برای تولید مسکن در تهران فراهم شده که رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در دو سال اخیر نمونه آن است. برنامه تأمین مسکن در تهران براساس سیاست‌های بازآفرینی شهری پیش می‌رود. در این برنامه تأمین مسکن تهران، اراضی و عرصه‌های بلااستفاده و ناکارآمد ضمن برخورداری از ارزش افزوده به محدوده‌هایی قابل سکونت تبدیل می‌شوند.

تأمین زمین در قالب شهرک‌سازی
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن تکمیل شده در پرند و سایر شهرستان‌های استان تهران گفت: در راستای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در تمامی استان‌ها، در سطح استان تهران، ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح استان تهران و در شهر جدید پرند، فیروزکوه، پاکدشت و دماوند افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین ۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد نهضت ملی در سطح استان تهران آغاز خواهد شد.
بذرپاش با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی شده است تا بهره‌برداری‌ها از واحدهای تکمیل شده هفتگی باشد، توضیح داد: در استان تهران برای تأمین زمین ساخت مسکن مشکلاتی وجود داشت که این مشکل از طریق شهرک‌سازی در حال رفع شدن است.
وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور شهید در سال گذشته دو بار از سایت نهضت ملی مسکن بازدید کرد و تکمیل و تحویل بیش از ۳ هزار واحد مسکن در پرند و دیگر افتتاح‌های مسکن در سطح استان، مرهون تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید است. روز گذشته علاوه بر افتتاح بیش از ۳ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در پرند، ۱۳۰۶ واحد مسکن ملی در شهرهای پاکدشت، اسلامشهر، شهریار و رباط کریم به مرحله بهره‌برداری رسید.
ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران، استفاده از اراضی ناکارآمد با تأمین خدمات لازم و اجرای شعار سال ١۴٠٣ گفت: همزمان با این پروژه‌ بهره‌برداری از ۱۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده شهر تهران آغاز شد. 
او اظهار کرد: سازمان ملی زمین و مسکن با هدف توسعه شهری در تفاهمی مشترک با شهرداری تهران و کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، طراحی و اجرای محله الگو را با تأکید بر معماری ایرانی-اسلامی در منطقه ۲۱ تهران و تهرانسر با ظرفیت ۱۲ هزار نفر به اتمام رساند. مالکی بیان کرد: در طراحی این محله‌ الگو و برای رفع همه‌جانبه نیازهای شهروندان و ساکنان این محله، سرانه‌های خدماتی تأمین شده و رویکرد این محله شامل شهر دوستدار محیط زیست است.
او افزود: در تأمین سرانه‌های مختلف این محله، ۵۰ هزار متر مربع کاربری فضای سبز و بوستان‌های محله، ۳۳ هزار متر مربع کاربری فضای آموزشی، ۱۸ هزار مترمربع کاربری فضاهای ورزشی، ۱۷ هزار مترمربع کاربری محیط‌های درمانی و ۱۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و مذهبی در نظر گرفته شده است.
 وی افزود: در مناطق ۱۷ و۱۸، ۱۳ هزار پلاک وجود دارد که عموماً ریز دانه هستند و در سالیان طولانی امکان نوسازی و ساخت را نداشتند که‌ در ماه گذشته همزمان با بازدید آقای رئیسی و وزیر راه و شهرسازی، این امکان در حال تحقق است تا نوسازی واحدهای فرسوده این مناطق در فرایند اجرا قرار بگیرد.
 وی توضیح داد: با آزادسازی این اراضی، ۱۳ هزار پلاک واقع در بافت فرسوده مناطق ۱۷ و ۱۸ در مسیر راه‌آهن در مدار نوسازی قرار می‌گیرد که خود می‌تواند ۳۰ هزار واحد مسکونی را وارد مدار ساخت و ساز کند.
سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکن گفت: عملیات اجرایی و ساخت ۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد مسکونی نیز در استان شروع شد.
غفوری گفت: افتتاح این پروژه نماد پیگیری آیت‌الله رئیسی و وزیر راه و شهرسازی است. قطعاً اگر سید شهیدان هم‌اکنون حضور داشتند، نسبت به افتتاح و تحویل واحدها پیش قدم بودند.
وی افزود: از هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی نسبت به تسریع پروژه‌های مسکن تأکیدات ویژه‌ای داشتند و برای افتتاح این واحدها از منابع صندوق ملی مسکن بهره‌مند شدیم و برای جبران کسری آورده متقاضیان از منابع خود شرکت عمران شهرهای جدید با مجوز وزیر راه و شهرسازی استفاده کردیم.
سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید تأکید کرد: البته برای تکمیل این واحدهای مسکونی حتی در حوزه انشعابات، برق و گاز نیز ورود کردیم، در حالی که تکمیل این مسائل برعهده دیگر ارگان‌ها بود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی