«ایران اقتصادی» تأخیر در تحویل خودروهای پژوپارس را بررسی می‌کند

ادامه خلف وعده خودروسازان

 اواخر سال گذشته ایران خودرویی‌ها اعلام کردند که تولید پژو پارس تا خرداد ١۴٠٣ ادامه خواهد داشت و مشتریان این خودرو بر اساس اولویت خود، به نوبت فراخوان می‌شوند و می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند. سازمان ملی استاندارد نیز ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ اعلام کرد که چنانچه پژو پارس بتواند استانداردهای مدنظر را پاس و عیوب آن را اصلاح کند، تولید آن مانعی ندارد؛ این اقدام در جهت ایفای تعهدات ثبت‌نامی و رفع دغدغه خریداران پژو پارس صورت گرفت. بر این اساس گفته می‌شود ایران خودرویی‌ها با مذاکره با وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد توانستند مجوز تولید پژو پارس را دریافت کنند.

درآوردن اشک ثبت‌نام‌کنندگان
اما سؤال این است که ایران خودرویی‌ها از مدتی که مجوز تولید دوباره خودروی پژو پارس را گرفتند، چه تعداد از این خودرو را تولید و به وعده خود نسبت به متقاضیان عمل کردند؟ منابع مطلع عنوان می‌کنند که ایران خودرویی‌ها عامدانه از تولید پژو پارس فاصله گرفتند تا بتوانند قیمت این محصول را افزایش دهند و به قول خودشان از ضرر و زیان فاصله بگیرند. در نهایت هم در سال‌جاری با فشارهای که آبی پوشان جاده مخصوص وارد کردند، قیمت این خودرو افزایش پیدا کرد. قیمت‌هایی که باعث شد اشک ثبت‌نام کنندگان در بیاید.

مردم در انتظار وعده مدیر ایران‌خودرو
بر این اساس متقاضیانی که زمستان پارسال با حدود ۳۱۰ میلیون امکان خرید پژو پارس را از کارخانه داشتند، اکنون باید چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیون بیشتر به حساب ایران خودرو واریز کنند.
البته با روندی که‌آبی پوشان جاده مخصوص در پیش گرفتند، خیلی بعید است مردم تا روزهای پایانی خردادماه هم به خودروی خود برسند. طی این مدت ایران خودرویی‌ها پیامک به ثبت‌نام کنندگان پژو پارس دادند که نسبت به تغییر نوع خودروی خود اقدام کنند. برخی‌ها که تمایل داشتند این اقدام را انجام دادند ولی خیلی‌ها هم در انتظار خودرویی هستند که مدیر ایران خودرو وعده آن را داده است.

تداوم بحران کاهش تولید خودرو
گزارش‌ها از بررسی عملکرد و صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال میزان تولید خودرو (سواری‌ها و وانت ۱۵۱ سایپا) در کشور توسط این خودروسازان ۴۵ هزار و ۹۱۶ دستگاه ثبت شده که نسبت به ۵۸ هزار و ۴۶۶ دستگاه خودرو تولیدی در فروردین سال گذشته، ۲۱ درصد کمتر است. ایران‌خودرو در فروردین امسال، ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به ۲۸ هزار و ۷۷۹ دستگاه تولیدی در فروردین ماه سال گذشته، قریب به ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. طی این مدت، ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه محصولات خانواده پژو تولید شده؛ تولید محصولات این گروه خودرویی در فروردین ماه ۱۴۰۲، بالغ بر ۱۷ هزار و ۹۸۰ دستگاه بوده است.
شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خودروسازان کشور برخلاف تعهدی که داده بودند، تولید محصولات خود را کاهش دادند و طبعاً این موضوع در مورد خودروی پژو پارس هم رخ داده است. بدین جهت روندی که خودروسازان در پیش گرفتند، با صحبت و خواسته‌های شهید جمهور آیت‌الله رئیسی در تضاد است.
کاهش تولید و افزایش مدت زمان انتظار مردم برای دریافت خودرو، چند نکته را در خود نهفته دارد. اولین آن، عدم توجه به خواسته و ۸فرمان شهید ابراهیم رئیسی است؛ شهید جمهور اسفند ۱۴۰۰ در قالب ۸ فرمان ابلاغ شده از مدیران خودروسازی خواست که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا شاهد افزایش تولید خودرو باشیم و خودروها در موعدی که در قرارداد آمده تحویل مردم شود. اما اکنون می‌بینیم که خودروسازان از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا تأخیر در تحویل خودرو توجیه شود. دومین نکته‌ای که در این امر پنهان شده، نداشتن تعهد مدیران خودروسازی نسبت به متقاضیان است. سومین موضوع افزایش قیمت خودرو در بازار است؛ ‌هر گونه کاهش عرضه خودرو بشدت بر بازار خودرو اثر منفی می‌گذارد و بر التهاب قیمت‌ها می‌افزاید.

بلاتکلیفی متقاضیان
ثبت نام کنندگان پژو پارس در سامانه یکپارچه خودرو، این روزها بی‌خبر‌تر از هر زمان دیگر هستند؛‌ چرا که ایران خودرویی‌ها هنوز تکلیف متقاضیان پژو پارس را مشخص نکردند و مدیران ایران خودرو اعتقاد دارند، صرف ثبت‌نام در سامانه و عدم واریز وجه از سوی متقاضیان، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند.

تمسک به استانداردهای ۸۵گانه
در راستای پیگیری‌های متعددی که روزنامه ایران انجام داد، ‌ایران خودرویی‌ها اعلام کردند که در اسفند سال ۱۴۰۱، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل‌توجهی از تقاضاها برای محصول پارس بوده است. هرچند که طبق نقشه راه توسعه محصولات ایران خودرو و برنامه از رده خارج کردن محصولات قدیمی، تولید محصول پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، تا تیرماه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود، اما به دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت بازار با بهای کارخانه و در نتیجه ثبت تقاضای بالای مردم، طبق تصمیم مسئولان وقت خودرویی وزارت صمت، تمامی تقاضاها در سامانه به ثبت رسیده است، در صورتی که برنامه و ظرفیت تولید ایران‌خودرو برای این محصول مشخص و فقط تا تیرماه بود، در واقع امکان عرضه تمامی تقاضاها در سال گذشته وجود نداشته است.
همچنین اظهارشده است که ایران خودرو به‌منظور جلب رضایت متقاضیان پیشنهاد تحویل خودرو دارای استاندارد ۸۵ گانه (خودروی سورن) به صورت جایگزین آن هم با تسهیلات ویژه برای متقاضیان را مطرح کرده و در این میان تعدادی از مشتریان از این طرح استقبال کرده‌اند.

مردم در انتظار پاسخگویی و اقدام
در حالی که آبی پوشان جاده مخصوص خود را مبرا از تحویل خودرو به مردم می‌دانند و تأکید دارند که ثبت‌نام در سامانه و عدم واریز وجه از سوی متقاضیان، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، مردم انتظار دارند که این مجموعه پاسخگو باشد و خودروهای پژو پارس را تحویل دهد. زمانی‌که سامانه یکپارچه خودرو فعالیت خود را آغاز کرد، هدف فروش خودرو خارج از هر گونه رانت بود.لذا ایران خودرو با علم بر اینکه محصولش تا چه زمانی امکان تولید دارد، ‌این خودرو را در سامانه یکپارچه عرضه کرد. لذا اگر قرار بود این خودرو دیگر تولید نشود، ایران خودرو می‌توانست به تعهدات قبلی خود پایبند باشد و پژو پارس را به مشتریانی که از قبل برای این خودرو ثبت‌نام کرده بودند، تحویل می‌داد. لذا ایران خودرو بایستی خود را موظف به تحویل پژو پارس بداند و به دنبال وقت خریدن نباشد. ایران خودرویی‌ها اعتقاد دارند که با فروش هر یک از محصولات خود ۲۶ تا ۹۲ میلیون تومان ضرر می‌کنند. شاید همین به اصطلاح ضرر باعث شده است که مردم معطل پژو پارس شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی