تثبیت و کنترل نقدینگی ادامه یابد تا تورم کنترل شود

جمشید عدالتیان
عضو اتاق بازرگانی ایران

بانک مرکزی تصمیم گرفته است تورم را کنترل کند و یکی از عوامل ایجاد تورم هم رشد نقدینگی در جامعه است. بنابراین بانک مرکزی کنترل نقدینگی را هدفگذاری کرد و سال گذشته به کمتر از میزان هدفگذاری شده، یعنی ۲۴.۳ درصد دست یافت که دستاورد خوبی است. کنترل نقدینگی همیشه خوب است، اما باید توجه داشت تا تولید را از این موضوع مستثنی کرد و بویژه سرمایه درگردش را در اختیار تولیدکنندگان گذاشت. اگر بتوانیم در کنار تأمین مالی تولید، نقدینگی را به سطوح پایین‌تر و حدود متوسط ۱۸ درصد برسانیم، تأثیر خوبی روی کاهش تورم خواهد گذاشت. کلیدواژه همه مسائل کنترل تورم است، اگر تورم تک رقمی شود، باعث حفظ ارزش ریال، افزایش قدرت خرید مردم و ایجاد آرامش در جامعه می‌شود. امیدوارم سیاست تثبیت که هدف اصلی آن کنترل تورم است، ادامه پیدا کند و در کنار سیاست‌های انقباضی و مختلفی که در رابطه با تقویت ارزش ریال است، اجرایی شود. بانک مرکزی توانسته کارنامه قابل قبولی ارائه دهد و امیدوارم سیاست‌های خود را در ۱۴۰۳ نیز با همان جدیت دنبال کند تا باعث شود به تورم تک رقمی در سال‌های آتی برسیم.
عوامل برون‌زا در اقتصاد معمولاً اثرات کوتاه‌مدت و جنبه روانی دارند، اما واقعیت‌های اقتصادی رفته رفته خود را به جامعه نشان می‌دهد. باید روند کلی اقتصاد را بررسی کنیم. نوسانات کوتاه‌مدت همان‌طور که شوک ایجاد می‌کند، به همان سرعت نیز از بین می‌رود، حتی در شوک‌های بلندمدتی مانند دوران کرونا دنیا به سمت رکود رفت، اما واقعیت‌های اقتصادی توانست این دوران را پشت سر بگذارد. قانون بازار، عرضه و تقاضاست و رفتار عرضه‌کننده و مصرف‌کننده روی مؤلفه‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد، در اقتصاد کلان هم صادرات، واردات، تورم و نرخ بیکاری عوامل و شاخص‌هایی هستند که ممکن است در کوتاه‌مدت تحت تأثیر شوک قرار بگیرند، اما به همان سرعت باز می‌گردند.
سیاست تثبیت و برنامه کنترل نقدینگی باید ادامه پیدا کند، البته به سرعت نمی‌توان به نتیجه رسید، بلکه باید با دقت کارها دنبال شود، چرا که اقتصاد عوامل متعددی دارد. از طرفی باید سیاست انقباضی را برای جلوگیری از رشد نقدینگی در پیش گرفت، همچنین باید سیاست‌های مالی دولت با سیاست‌های پولی هماهنگ باشد و دولت نباید از بانک مرکزی استقراض کند و کسری بودجه نیز حتماً باید کنترل شود.
از طرف دیگر، رشد اقتصادی از عوامل مهم است. آرزوی دیرینه معروف به ۸۸۸ داریم که به ۸ درصد رشد اقتصادی، ۸ درصد نرخ تورم و ۸ درصد نرخ بیکاری دست پیدا کنیم. اگر سیاست‌ها به این سمت باشد می‌توان در سه، چهار سال آینده به آن رسید. ولی متأسفانه عواملی که اثرات بلندمدت دارند مانند تحریم‌های ناخواسته، می‌توانند این سیاست‌ها را خنثی کنند، ولی در هر صورت دولت بعد از ۴۰ سال یاد گرفته چطور با تحریم‌ها زندگی کند و چطور در این اقتصاد مقاومتی حرکت کند و امیدوارم با سیاست‌های اقتصادی به آرزوی ۸۸۸ برسیم.
نرخ ارز سال گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافت که معادل تورم سال گذشته است، اگر بتوانیم تورم را به ۳۰ درصد برسانیم انتظار کنترل نرخ ارز می‌رود. از نظر رشد اقتصادی نیز با توجه به اینکه جهش تولید و مشارکت مردمی مدنظر است، امیدوارم سیاست انقباضی باعث کندی رشد اقتصادی نشود، به خصوص شرکت‌های تولیدی با کمبود نقدینگی به جای کنترل نقدینگی روبه‌رو نشوند و اگر این سیاست به صورت هوشمندانه اجرا شود، یعنی هم رشد نقدینگی کنترل شود و هم نقدینگی شرکت‌های تولیدی تأمین شود، موفق 
خواهیم شد.

جستجو
آرشیو تاریخی