ابلاغ دستورالعمل طراحی و ساخت طرح‌های مسکن حمایتی

در دومین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۴۰۳ با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مصوبه شورا را با موضوع دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌های مسکن حمایتی ابلاغ کرد.
خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مصوبه شورا را با موضوع دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌های مسکن حمایتی ابلاغ کرد.
 براساس این مصوبه، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ در راستای ارتقای کیفیت معماری بناهای احداثی، تأکید بر معیارهای  معماری ایرانی-اسلامی و معماری بومی منطقه و ایجاد هماهنگی بناها با ویژگی‌های بستر طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهرها، «دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح های مسکن حمایتی » - به شرح پیوست- را براساس صورتجلسه مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ کمیته فنی مشترک ۱ و ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، بررسی و با تأکید برملاحظات زیر، مورد تصویب قرار داد.
 ۱. مطابق بند ۵-۱ دستورالعمل فوق‌الذکر، کمیته ارتقای کیفی سیما ومنظراستان، وظیفه بومی‌سازی، تدقیق و تکمیل ضوابط عمومی مندرج دراین دستورالعمل را برعهده دارد، لذا در صورت وجود کمیته‌های موازی به منظور بررسی طرح‌های معماری مسکن حمایتی، با عنایت به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص «ضوابط و مقررات ارتقای کیفی سیما و منظر شهری» مصوب 1387/9/25 ، لازم است وظایف این کمیته‌ها به کمیته ارتقای کیفی سیما و منظراستان واگذار شود. درصورت نیاز به استفاده از اعضای کلیدی کمیته‌های مذکور، این اعضا به‌عنوان مدعو درجلسه حاضر خواهند شد.
 ۲. تسری و کنترل ضوابط و مقررات این دستورالعمل در تمامی مجموعه‌های حمایتی احداثی نظیر تعاونی‌های مسکن، مسکن‌های مشارکتی دولتی و امثالهم که از تاریخ تصویب این دستورالعمل احداث خواهند شد، الزامی است.
 ۳. با توجه به تصویب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مورخ ۲۰ آبان ۱۳۹۸، طراحی واحدهای احداثی موضوع این دستورالعمل، منطبق بر تعداد متقاضیان دارای شرایط خاص الزامی است. در طراحی داخلی این واحدها لازم است تمامی ضوابط  و مقررات مصوبه شورای‌عالی در خصوص افراد دارای معلولیت لحاظ شود.
 ۴. با تصویب «دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌های مسکن حمایتی»، کلیه ضوابط و مقررات ملاک‌عمل پیشین که مغایر با ضوابط مندرج در مصوبه حاضر هستند، لغو شده و در مواردی که مفاد ضوابط و مقررات مسکوت و بلاتکلیف است، باید به پیشنهاد کمیته فنی (۳) در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین‌ تکلیف شوند.
 در پایان مصوبه تأکید شده است: در اجرای مصوبه فوق‌الذکر به پیوست «دستورالعمل عمومی طراحی و ساخت طرح‌های مسکن حمایتی» برای بهره‌برداری و انعکاس به کلیه مراجع ذی‌مدخل برای اقدام لازم ابلاغ می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی