دولت شهید جمهور در احیای واحدهای صنعتی رکورد زد

182 هزار میلیارد تومان؛بازگشت سرمایه بنگاه‌های اقتصادی

در دولت شهید ابراهیم رئیسی، بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی دچار بحران رکود و در آستانه ورشکستگی احیا شدند. واحدهای صنعتی که هیچ امیدی به برگشت آنها به چرخه اقتصادی نبود، با حمایت‌هایی که شهید جمهور انجام داد، توانستند چراغ کارخانه‌های خود را روشن کنند. رویکرد حمایتی و پشتیبانی که شهید ابراهیم رئیسی داشت باعث شد که تولیدکنندگان دوباره به سیاست‌های دولت خوشبین شوند. دولت سیزدهم سعی کرد سایه چتر یاری خود را زیادتر کند تا تولیدکنندگان بیشتری تشویق به فعالیت دوباره شوند


 
در دولت شهید ابراهیم رئیسی، بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی دچار بحران رکود و در آستانه ورشکستگی احیا شدند. واحدهای صنعتی که هیچ امیدی به برگشت آنها به چرخه اقتصادی نبود، با حمایت‌هایی که شهید جمهور انجام داد، توانستند چراغ کارخانه‌های خود را روشن کنند. رویکرد حمایتی و پشتیبانی که شهید ابراهیم رئیسی داشت باعث شد که تولیدکنندگان دوباره به سیاست‌های دولت خوشبین شوند. دولت سیزدهم سعی کرد سایه چتر یاری خود را زیادتر کند تا تولیدکنندگان بیشتری تشویق به فعالیت دوباره شوند.
 
تداوم روند مطلوب صادرات
به جرأت می‌توان گفت که اگر رئیس جمهور دولت سیزدهم به درجه رفیع شهادت نائل نمی‌شدند، با توجه به آمار تولید دسته‌های مختلف کالایی در کشور، شرایط جهش بزرگ در عرصه تولید برای کشور در سال‌جاری فراهم می‌‌شد. چراکه طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال‌جاری با وجود تعطیلات نوروز، در حوزه صادرات و تولید دستاوردهای خوبی جامه‌عمل پوشید. براساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی ایران به کشور‌های همسایه در دو ماهه نخست امسال حدود ۲۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشت. همچنین میزان صادرات غیرنفتی کشور در دو ماهه امسال با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ میلیارد دلار رسید. میزان وزنی صادرات غیرنفتی هم در دو ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون تن بود که از افزایش ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار شد.

مدیریت پروژه ۱۱۴ میلیارد دلاری
 آمار دیگری که نشان می‌‌دهد حال و روز صنعت کشور نسبت به گذشته بهبود یافته، این است که سال گذشته وزارت صمت ۶۶ هزار طرح صنعتی کشور که‌ معادل ۱۱۴ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا است را مدیریت کرد.
یکی از دغدغه‌های جدی که شهید جمهور داشت، تأمین مالی واحدهای صنعتی و تولیدی بود. در دولت گذشته تسهیلات بانکی و امتیازات به سمت خدمات می‌‌رفت و بخش تولید همواره ناکام از وام و حمایت بود. لذا دولت سیزدهم برای آنکه واحدهای صنعتی تعطیل شده و آنهایی که با کمترین ظرفیت در حال تولید بودند را احیا کند به سمت ارائه تسهیلات به این واحدها رفت و دیدیم که دولت سیزدهم رکورددار احیای واحدهای صنعتی و تولیدی شد. براین اساس در این گزارش به روند احیای چند نمونه از بنگاه‌های استراتژیک اقتصادی که با تدابیر راهبردی شهید جمهور توانستند در مسیر توسعه و رونق فعالیت قرار گیرند، اشاره می‌شود.

تحقق ۱۱ هزار میلیاردی در مازندران
یکی از کارخانه‌هایی که در دولت شهید رئیسی احیا شد، کارخانه چوب و کاغذ مازندران است. با احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع کاغذ در ایران در حال حاضر هزار و ۲۴۱ نفر در این کارخانه مشغول به کار شده‌اند. این کارخانه در سال‌های گذشته پس از توقف فعالیت برای واگذاری ۴۸۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود که با تلاش و همت دولت مردمی و احیای این کارخانه هم اکنون ارزش کارخانه به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پایان دو دهه بلاتکلیفی در نوشهر
تعیین وضعیت شهرک صنعتی نوشهر با بیش از دو دهه بلاتکلیفی از دیگر دستاوردهای شهید جمهور است. به‌دلیل تعارضات محیط زیستی، مردم از دهه ۷۰ منتظر تعیین تکلیف این شهرک صنعتی بودند که در نهایت قفل این پروژه باز شد.

رونق واحدهای ۱۰۰درصد راکد سمنان
بدین ترتیب  ۳۰ فروردین ماه سال‌جاری جشن احیای بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی سمنان که صد درصد راکد بودند، با حضور رئیس جمهور فقید کشورمان برگزار شد. با بازگشت این تعداد واحدهای راکد به چرخه تولید در استان سمنان در بخش‌های صنعتی و معدنی، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی و خدمات بازرگانی با اعتباری بالغ بر ۱۰۱ هزار میلیارد ریال، برای بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین با ۲۰۱ واحد تولیدی احیا شده در استان سمنان، تعداد کل واحدهای تولیدی احیا شده در دولت مردمی به عدد ۸ هزار و ۳۱۵ رسید.

طعم شیرین توسعه نیشکر خوزستان
اردیبهشت ماه سال گذشته، رئیس جمهور با حضور در جمع کارگران شرکت هفت‌تپه از همت و تلاش همه کارگران و کسانی که با دلسوزی این شرکت را به مدار تولید بازگرداندند، قدردانی کرد و همچنین در این بازدید اعلام شد که ۱۶۰ واحد صنعتی و تولیدی به چرخه اقتصاد کشور بازگشتند. توسعه نیشکر خوزستان هم از جمله مجموعه‌هایی بود که طعم شیرین بازگشت به اقتصاد و کار را چشید.

احیای ماشین‌سازی تبریز
سال گذشته کارخانه ماشین‌سازی تبریز که از کارخانه‌های قدیمی کشور بود، ‌احیا شد؛‌ با احیای کارخانه ماشین‌سازی تبریز علاوه بر تأمین تجهیزات مورد نیاز برای نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی کشور، حدود ۷ هزار و ۵۰۰ شغل نیز احیا شد. همچنین سال گذشته در تبریز بیش از ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد ‌فعالیت خود را از سر گرفتند.

بازگشت به تولید قند و آرد یاسوج
۲۶ تیرماه سال گذشته بود که احیا و بازگشت کارخانه قند یاسوج و ۴۴ واحد تولیدی و صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد، رسانه‌ای شد. کارخانه قند یاسوج پس از یک دهه تعطیلی ابتدا در سال ۹۹ و در زمان ریاست دکتر شهید رئیسی بر دستگاه قضا قفل آن شکسته شد و در ادامه و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت مردمی، طی ۲۲ ماه گذشته به مرحله احیای مجدد و بازگشت به چرخه تولید قرار گرفت. سرمایه احیا شده در این کارخانه ۲ هزار میلیارد تومان و تعداد اشتغال احیا شده مستقیم در گام اول ۱۳۰ نفر و در گام دوم به ۲۰۰ نفر خواهد رسید. همچنین با احیای این کارخانه برای ۶۰۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی صورت گرفت. کارخانه آرد یاسوج هم از جمله مجموعه‌هایی بود که احیا شد.

تمرکز بر مرکز، جنوب و پایتخت
کارخانه قند شهر ممسنی و کارخانه آزمایش مرودشت هم از جمله کارخانه‌هایی بود که به چرخه تولید بازگشت. در این میان دولت مردمی با تزریق منابع مالی به شرکت‌های ایران‌تایر و نساجی حجاب شهرکرد از بحران رکود نجات یافتند. آبان ماه سال گذشته نیز در شهرکرد اتفاق مهمی افتاد و ۶۸ واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل، فعال شدند.
 در این میان جشن احیای ۶۱۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان هرمزگان هم در دولت سیزدهم برپا شد.
شرکت تولیدی لاستیک البرز معروف به کیان تایر در بخش چهاردانگه اسلامشهر و جاده ترانزیتی تهران- ساوه نیز جزو مجموعه‌هایی است که در دولت شهید جمهور احیا شد که سوء مدیریت و انباشت بدهی از دلایل ورشکستگی این کارخانه بود.

خروج «تراورس» از فساد اقتصادی
شهید سید ابراهیم رئیسی در سفر دوم دولت مردمی به استان البرز، با حضور در مجموعه تولیدی و صنعتی احیا شده شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن «تراورس» در جشن احیای ۱۸۵ واحد تولیدی و صنعتی احیا شده این استان شرکت کرد. گفتنی است، شرکت «تراورس» تولیدکننده تراورس و قطعات آماده بتنی یکی از این شرکت‌هاست که در سال ۱۳۷۱ تأسیس و در سال ۱۳۸۹ در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده بود، اما پس از واگذاری دچار مشکلات عدیده و گرفتار فساد اقتصادی شده بود. در سال ۱۳۹۹ پس از بازدید شهید رئیسی از این واحد به‌عنوان رئیس وقت قوه قضائیه، این واحد نهایتاً بر اساس حکم دادگاه به دولت بازگردانده شد و با روی کارآمدن دولت مردمی روند احیا و فعالیت آن تسریع و با جدیت دنبال شد و در حال حاضر حدود ۶ هزار نفر در آن مشغول کار هستند.

رونق قدیمی‌ترین تولید لوازم خانگی
کارخانه دیگری که در دولت سیزدهم احیا شد و مردم نسبت به آن واکنش مثبت داشتند، کارخانه ارج بود. این کارخانه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنگاه‌های تولید لوازم خانگی، در دهه ۹۰ به‌دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود، اما در دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۰ این کارخانه بعد از پنج سال تعطیلی به مدار تولید بازگشت. با حمایت‌های دولت سیزدهم و رفع موانع و مشکلات بر سر راه این شرکت از جمله ثبت سفارش خطوط تولید و تجهیزات، این کارخانه پس از سال‌ها احیا شد.

 قرار گرفتن «هپکو» در خط راه‌سازی
شرکت هپکو نیز در دولت شهید ابراهیم رئیسی به چرخه تولید بازگشت؛ ‌کارخانه‌ای که در دولت روحانی زمینگیر شد و کارگران آن اعتراض خیابانی داشتند، اکنون یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان برجسته کشور به شمارمی آید. شرکت هپکو اراک یکی از واحدهای تولیدی بلندآوازه صنعتی کشور است که در زمینه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی فعالیت می‌کند که بعد از فرایند خصوصی‌سازی با مشکلات متعددی مواجه شد، اما با تمهیدات ویژه دولت سیزدهم دوباره کار خود را آغاز کرد.

فعال شدن ۸ هزار واحد تعطیل
موارد مذکور تنها بخش کوچکی از دستاوردهای دولت شهید جمهور در احیای واحدهای اقتصادی بحران زده بود که مدنظر قرار گرفت.
بر اساس گزارش اخیر ستاد احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد، در حدود هزار روز خدمات دولت مردمی بیش از ۸ هزار واحد تعطیل و راکد در سراسر کشور به مدار فعالیت و تولید بازگشتند که باعث احیای بیش از ۱۴۵ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و ۱۸۲ هزار میلیارد تومان سرمایه مردمی در بنگاه‌ها شد.

دغدغه‌مندی برای معیشت کارگران
اهمیت احیای واحدهای تولیدی در استان‌های کارگری مثل قزوین بیش از پیش اهمیت دارد، چراکه با راه‌اندازی هر واحد تولیدی چرخ صنعت به گردش درآمده و اشتغال همراه با رفاه معیشتی ایجاد می‌شود. استان قزوین سه هزار و ۷۵۰ واحد صنعتی دارد که با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ هزار میلیارد ریالی هم‌اکنون ۱۵۳ هزار نفر درون آن مشغول به کار هستند.
از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون، یعنی در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ را که بررسی کنیم، ۱۳۶ واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید بازگشت که به واسطه آن برای سه هزار و ۴۳۱ نفر اشتغالزایی شد. بر این اساس، تلاش‌های جهادی رئیس جمهور شهید در احیای کارخانجات صنعتی از جمله رونق تولید استان قزوین به ایجاد ضرباهنگی منظم و خوش نوا منجر شد.
 دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت خود یعنی ۱۴۰۰ توانست ۲۵ واحد تولیدی را در داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی استان قزوین احیا و راه‌اندازی کند.
سال نخست دولت، با ۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری، ۸۳۳ نفر در واحدهای احیا شده مشغول به کار شدند که برای شروع فعالیت دولت گام بزرگی محسوب می‌شد. همچنین در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ۵۶ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال احیا شده و یک هزار و ۶۸۷ نفر مشغول به کار شدند. البته در این روند طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۵ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال احیا شد که پس از آن ۹۱۱ نفر مشغول به کار شدند. احیای واحدهای تولیدی تعطیل و راکد استان قزوین در دولت سیزدهم کارنامه مثبتی از خود برجای گذاشت و برایند اقدامات ثابت کرد که هرکجا مسئولان بخواهند می‌توانند بر مشکلات فایق آمده و نتایج مثبتی حاصل کنند، البته در این میان نقش شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان مدیری در تراز انقلاب اسلامی و پیگیر و دغدغه‌مند حوزه تولید و معیشت کارگران بیش از همه مؤثر بود که توانست چنین تحولی را در بدنه مدیریت کشور ایجاد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی