نقش رونق ساخت مسکن در ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری

آغاز ساخت 2 میلیون و 600 هزار مسکن بیشترین سهم را در ایجاد 2.9 میلیون شغل در 3 سال اخیر دارد

نهضت ملی مسکن در حال حاضر بزرگ‌ترین عملیات عمرانی کشور است که اجرای آن در دولت سیزدهم شروع شد. آمار رسمی نشان می‌دهد در قالب نهضت ملی مسکن در سه سال اخیر تاکنون، ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد مسکونی شروع به ساخت شده است که به گفته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن، بیشترین سهم را در افزایش اشتغالزایی داشته است.
بر اساس بررسی آماری، ساخت هر واحد مسکونی به طور متوسط یا حداقل ۲ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه در ۳ سال دولت سیزدهم ۲.۹ میلیون شغل ایجاد شده، می‌توان گفت نهضت مسکن‌سازی در دولت سیزدهم علاوه بر رکورد تولید مسکن، در اشتغالزایی نیز رکورد دارد و این برنامه سهم بالایی در اشتغالزایی دارد.
در ابتدای نهضت ملی مسکن، متولیان این بخش برآورد کردند که ساخت ۴ میلیون مسکن با ایجاد ۲.۴ شغل مستقیم و غیرمستقیم در ساخت هر واحد در مجموع ظرفیت ایجاد ۹.۶ میلیون شغل را دارد.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن نیز با اشاره به این موضوع تأکید کرد که از زمان اجرای نهضت ملی مسکن، تقریباً تمام مشاغل مستقیم و غیرمستقیم مرتبط یا غیرمرتبط با بخش مسکن و حتی در بخش اقتصاد خرد و خرده‌فروشی‌ها رونق پیدا کرده است.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه تأمین مسکن یکی از اولویت‌های اصلی رئیس جمهور شهید بود و اقدامات گسترده‌ای در این حوزه صورت گرفته است، گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن قانون کشور بود و اگر هم قانون نبود نیاز کشور بود که اجرایی شده است‌.
 
۹۰۰ میلیون وام مسکن برای دهک‌های اول تا چهارم
مدیرعامل صندوق ملی مسکن علاوه بر این، خبرهای جدیدی از تسهیل اجرای نهضت ملی مسکن ارائه کرد. با توجه به تأکید دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید بر تأمین مسکن متقاضیان نهضت ملی مسکن بویژه متقاضیان کم برخوردار با کمترین هزینه، تسهیلات قرض‌الحسنه ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۲ درصد علاوه بر وام ۵۵۰ میلیون تومانی به افرادی که جزو دهک‌های یک تا چهار درآمد هستند، پرداخت می‌شود.
به گفته مهدیار اسماعیلی، پرداخت وام قرض‌الحسنه نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا چهار آغاز شده است و متقاضیان در تمام استان‌ها با معرفی‌نامه نهادهایی مانند بهزیستی یا کمیته امداد به اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها مراجعه کنند و بعد از تأیید به بانک معرفی می‌شوند. این متقاضیان می‌توانند وام قرض‌الحسنه را علاوه بر ۵۵۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و ۳۵۰ میلیون تومان در مناطق روستایی دریافت کنند.
به این ترتیب متقاضیان نهضت ملی مسکن در دهک‌های پایین درآمدی می‌توانند ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که بخشی از آن با سود ۲ درصد است. در این برنامه افراد متقاضی در دهک‌های یک و دو تسهیلات ۴۰۰ و افراد دهک‌های ۳ و ۴ تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند.
مدیرعامل صندوق ملی مسکن خاطرنشان کرد: رقم تسهیلات قرض‌الحسنه نهضت ملی مسکن رقم قابل توجهی از منابع مالی خرید مسکن برای گروه‌های حمایتی را پوشش می‌دهد.
وی افزود: سود تسهیلات قرض‌الحسنه دهک‌های کم درآمد ۲ درصد و بازپرداخت آن ۱۵ ساله است که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات این دهک‌ها را در تأمین مسکن رفع کند.
 
افزایش مبلغ تسهیلات نهضت ملی مسکن
تسهیلات نهضت ملی مسکن در ابتدا ۳۵۰ میلیون تومان بود اما با تأکید دولت، رقم وام به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. مدیرعامل صندوق ملی مسکن با اشاره به رقم تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس بررسی‌ها و با توجه به نرخ تورم، پیشنهاد ما افزایش مبلغ وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان است که این رقم در نشست آتی شورای عالی مسکن بررسی می‌شود و سپس باید در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد. البته ممکن است این رقم پیشنهادی کاهش یا افزایش یابد.
مهدیار اسماعیلی گفت: امروز رقم ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پروژه عبور کرده است. همچنین از ابتدای نهضت ملی مسکن تاکنون منابع جذب شده در صندوق از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده که ۳۷۱ هزار میلیارد تومان از این رقم آورده مردمی است. وی درخصوص منابع صندوق ملی مسکن اعلام کرد: منابع صندوق نقدی از محل اوراق و دارایی‌ها تأمین می‌شود که در حال حاضر منابع صندوق ملی مسکن بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان است.
مهدیار اسماعیلی گفت: از ابتدای دولت تاکنون از محل منابع نقدی صندوق ملی مسکن ۱۶ هزار میلیارد تومان برای بخش مسکن در اجرای طرح نهضت ملی و تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر هزینه شد. وی با اعلام اینکه اجرای نهضت ملی مسکن مشاغل مختلف مرتبط با مسکن را فعال کرده است، توضیح داد: از ۳۷۱ هزار میلیارد تومان منابع مردمی جذب شده برای طرح نهضت ملی مسکن ۲۳۴ هزار میلیارد تومان مستقیم و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی و مابقی از طریق صندوق ملی مسکن تأمین شده است. این مبالغ حجم بزرگی از تولید و اشتغال و فعالیت اقتصادی را رقم زده است و در عملیات‌های عمرانی این ارقام بی‌نظیر است. هر یک واحد مسکونی مشاغل اصلی و جانبی ایجاد می‌کند که نهضت ملی مسکن نیز زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کرده است. وی با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند، افزود: از این تعداد ۷۸۴ هزار نفر قرار وام را امضا کرده‌اند. ۹۵۹ هزار نفر در صف قرار دارند و ۴۴۰ هزار نفر نیز نقص پرونده دارند.
 
شروع پرداخت منابع از محل صندوق توسعه به نهضت ملی مسکن
رئیس هیأت عامل صندوق ملی از تخصیص منابع نفتی استجازه رهبری خبر داد و گفت: از منابع نفتی از طریق استجازه رهبری باید دو میلیارد دلار به طرح نهضت ملی مسکن و طرح‌های وزارت راه و شهرسازی تخصیص یابد. بخش اول این منابع به ارزش ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال به نفع نهضت ملی وصول شده است.
 
تأمین مصالح نهضت ملی مسکن با قیمت ۷ درصد کمتر از نرخ پایه
اسماعیلی همچنین درخصوص خرید مصالح ساختمانی از طریق بورس کالا برای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: بزرگترین خرید فولاد در سال ۱۴۰۲ با ۲ هزار میلیارد تومان انجام شد که از ۳۱ اردیبهشت ماه عملیات توزیع میلگردهای خریداری شده برای طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است.
وی افزود: طبق قانون فولاد و سیمان مورد نیاز نهضت ملی مسکن باید از بورس کالا تأمین شود اما برای اینکه این تأمین مصالح با قیمت به صرفه انجام شود، این اقلام را در تالار جداگانه ویژه نهضت ملی مسکن و با تخفیف ٧ درصدی از قیمت پایه بورس خریداری می‌کنیم. وی همچنین از آمادگی صندوق ملی مسکن برای محصولات دانش بنیان و تأمین فولاد این پروژه‌ها با نرخ دولتی خبر داد. مهدیار اسماعیلی از تخصیص ۳۰۰ هزار هکتار زمین بافت شهری به اراضی شهرها خبر داد و هدف از این اقدام را کاهش هزینه‌های تأمین مسکن برای اقشار نیازمند عنوان کرد.
وی همچنین درخصوص همکاری کشورهای دیگر با ایران برای طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در پروژه‌های ساحلی که ۲۷ نقطه شناسایی و در دستور کار قرار گرفته است سه شهر خلیج فارس، علوی، تیس برای سرمایه‌گذاری بخش بین‌الملل کاندید شده است و این شهرها در تراز بین‌المللی و با همکاری دیگر کشورها احداث خواهند شد که در این بخش بانک مسکن به مشارکت آمده است.

جستجو
آرشیو تاریخی