ساماندهی بازار گوشت در ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم

دولت سیزدهم در ۱۰۰۰ روز خدمت خود برای تنظیم بازار گوشت قرمز با سیاستگذاری و اقداماتی همچون واردات بموقع و کیفی گوشت گوساله و گوسفندی گرم و تازه، گوشت منجمد و دام زنده پرواری با قیمت‌های مناسب توانست بازار این محصول را ساماندهی کند که این امر تاحدودی موفقیت‌آمیز بوده اما همچنان برخی فروشندگان این محصول را با قیمت‌هایی بیش از ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسانند که به اعتقاد رئیس شورای تأمین دام کشور، قیمت این محصول در محدوده ۴۵۰ هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد.
بر همین اساس، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درخصوص نقش تعادل بخشی نسبی و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌های مواد پروتئینی گفته است: در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار محصولات پروتئینی کشور، از ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ۱۹۳ فقره تفاهم‌نامه سه‌جانبه واردات دام زنده و گوشت قرمز بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بخش خصوصی با محوریت واردات گوشت گوسفندی و گوساله و دام زنده منعقد شده است.
منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی» گفت: شرایط فنی دام کشتاری امسال ما نسبت به شرایط سال گذشته و سال قبل‌تر آن تغییرات زیادی داشته به طوری که لاشه‌های استحصالی از دام زنده کشتاری ضعیف، بسیار لاغر و کم گوشت بودند اما بهار و تابستان امسال لاشه‌های استحصالی دام تولید شده بهبود یافته و وزن‌گیری خوبی داشته است.
وی تصریح کرد: در بحث گوشت گوسفندی کشتاری وزن لاشه  ۱۱ کیلوگرم و در  بحث گوشت گوساله کشتاری وزن لاشه ۱۲۰ کیلوگرم نسبت به سال گذشته و سال قبل‌تر افزایش پیدا کرده است.
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: اقدامات حمایتی دولت سیزدهم باعث افزایش ضریب گوشت‌گیری لاشه‌ها شده که در افزایش میزان کشتار تأثیر بسزایی دارد.

گوشت‌های منجمد وارداتی گوساله و گوسفندی، بیشترین میزان گوشت بازار
وی افزود: بیشترین میزان گوشت بازار را  گوشت‌های منجمد وارداتی گوساله و گوسفندی شامل می‌شود که زیر ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند و بخش عمده بازار را در سراسر کشور تأمین می‌کنند بنابراین با این اقدام فشار بر بازار مصرف خانوار کم شده و پرمصرف‌ها گوشت مورد نیازشان از مرجع گوشت‌های وارداتی منجمد گوسفندی و گوساله  تأمین می‌شود.
وی اضافه کرد: بخش دوم بازار را لاشه گوشت گرم وارداتی تشکیل می‌دهد که قیمت آن  کمتر از ۳۸۰ هزار تومان به تفکیک قطعات است که رقم مناسبی برای مصرف خانوار است.
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: اکنون روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن لاشه گوسفندی و  گوساله گرم وارد کشور می‌شود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص و سازمان میادین میوه و تره‌بار پایتخت در حال توزیع است و بخشی دیگر در بازار استان‌های بزرگ همچون قم و  البرز توزیع می‌شود و طی روزهای آینده در صورت افزایش عرضه به استان‌های دیگر تعمیم داده می‌شود.
وی ادامه داد: بخش سوم بازار گوشت کشور را گوشت داخلی آویزان در قصابی‌ها تشکیل می‌دهد که نسبت به گوشت‌های وارداتی تقاضای کمی دارد چون گران است که متأاسفانه به دلیل تفاوت قیمتی در بخش منجمد و گوسفندی و فاصله قیمتی موجود مصرف کننده کمی دارد.
پوریان تصریح کرد: در بازار دام زنده، شرایط ما در بخش گوشت گوسفندی خیلی بهتر شده و روز به روز به این میزان افزوده می‌شود و با گرم شدن هوا این افزایش بیشتر می‌شود و آنچه در میادین عرضه می‌شود، دام‌های پروار و چاق است.
وی وضعیت عرضه دام زنده سبک را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در بخش تولید گوشت گوساله شرایط ما نسبت به گذشته نیز بهتر شده و نتیجه‌گیری این است که گوشت ما شرایط خوبی را سپری می‌کند اما حمایت از دامداران باید در دستور  کار قرار بگیرد.
 
برنامه‌ریزی ۶۰۰ تن واردات 
گوشت قرمز
رئیس شورای تأمین دام کشور افزود: بازار عرضه گوشت داخلی در اصناف مختلف با تقاضا و عرضه هماهنگ نیست و عرضه جداگانه تجربه می‌کند اما با عرضه زیاد مجبورند که هماهنگ شوند.
وی با بیان اینکه گوشت گوساله عرضه خوبی دارد که گوشت گوساله منجمد مصرفش زیاد است خانوارها استفاده می‌کنند اظهار داشت: قرار است در آینده عرضه گسترده لاشه گوشت وارداتی گرم و تازه گوسفندی و گوساله روزانه تا ۶۰۰ تن از محل واردات تأمین شود که سبب می‌شود شاهد کاهش قیمت گوشت داخلی باشیم.

دام زنده مورد نیاز عید قربان تأمین است
پوریان گفت: با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان حجم  زیادی از دام روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است که امیدواریم در این روز مبارک عرضه شود.
وی اقلام پر مصرف دام در عید قربان را بره نر پرواری، بره نر چاق پرواری، بره نیم گوشت پرواری، بره ماده پرواری و قوچ دانست و افزود: قرار است قیمت مناسبی برای دام زنده عید قربان تعریف و اعلام شود تا دام مازاد تولید داخل به فروش برسد.
وی قیمت پیشنهادی دام زنده بره نر گوسفندی را برای عید قربان کیلویی ۲۳۰ هزار تومان عنوان کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی