20 همت پرونده تعزیراتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان

اهم الزامات تولیدکنندگان در فروش کالا شفاف شد

افزایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان یکی از تدابیر قابل توجهی به شمار می‌آید که شهید جمهور در بیش از یک هزار روز خدمت توانست بسیاری از شاخص‌های نادرست در این موضوع را ساماندهی کند. بر این اساس، تمرکز بر احیای واحد‌های صنعتی و تولیدی بحران‌زده درحال ورشکستگی و رکود، راه‌اندازی سامانه جامع معاملات خودرو - املاک، مدیریت تنظیم بازار، نظارت مستمر بر قیمت کالاها و مواردی دیگر تنها بخش کوچکی از دستاوردها در این خصوص به شمار می‌آیند.
 
عدم کیفیت کالا اعلام شود
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با تأکید بر رعایت اخلاق‌مداری و انصاف در معامله و فروش کالا، گفت: اخلاق باید بین تولیدکننده و مصرف‌کننده حاکم باشد که همان صداقت و انصاف در معامله است. البته در این روند، هیچ تفاوتی بین حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نیست؛ آنچه باید بین این دو حاکم شود اخلاق است و اگر اخلاق رعایت نشود، معامله درست انجام نمی‌شود.
علی آبادی افزود: اخلاق همان صداقت و انصاف است؛ از این رو باید تولیدکنندگان و فروشندگان اطلاعات درست و همه مسائل مربوط به کالاها را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رعایت موازین دینی در معامله، بیان داشت: اگر معامله‌ای بین مشتری و فروشنده انجام شد که هر دو طرف راضی باشند و یکی بر دیگری مغلوب نشود، این معامله درست و در غیر این صورت معامله باطل است. علی‌آبادی بیان کرد: اگر کالایی دارای کیفیت لازم نیست، این موضوع حتماً باید برای خریدار تبیین شود تا متضرر نشود.
 
پیگیری روزانه قیمت کالاها توسط شهید جمهور
بر اساس این گزارش، حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در همایش مذکور گفت: طرح نوروزی حمایت از مصرف‌کنندگان از عید نوروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد. همچنین در یک ماه گذشته ۴۲۳ هزار بازرسی انجام دادیم که منجر به تشکیل ۱۲ همت پرونده تعزیراتی شد.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: در طرح نوروزی ۲۰ هزار میلیارد تومان پرونده تعزیراتی داشتیم که در راستای برخورد با متخلفان و حمایت از مصرف‌کنندگان بود. همچنین ۷ هزار ناظر افتخاری در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان داریم که می‌توانند به سامانه یکپارچه وزارت صمت متصل شوند.
فرهیدزاده با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی هر روز قیمت کالاها را پیگیری می‌کرد، افزود: ایشان تأکید ویژه‌ای بر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داشتند. بر این اساس از بنگاه‌هایی که به منویات شهید آیت‌الله رئیسی توجه داشته‌اند، تقدیر خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه اختصاص جایزه ملی در جهت تشویق بنگاه‌های صنعتی در سال ۱۳۸۰ تصویب شد تا سالانه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: ۲۰۰ شرکت وارد فراآیند جایزه ملی شدند که از این تعداد ۳۰ شرکت موفق به دریافت این جایزه شده‌اند. این جایزه در تولیدکنندگان انگیزه ایجاد می‌کند که با روش جدید و مباحث علمی‌تر این جایزه را برگزار می‌کنیم.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: از شرکت‌های دانش‌بنیان و علمی در نظرسنجی استفاده کرده و وضعیت شرکت‌ها در کیفیت کالا و پاسخگویی به مشتریان و سایر موارد را بررسی کردیم.
فرهیدزاده گفت: هر روز در حوزه‌های مختلف با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی وضعیت کیفیت کالاها را بررسی می‌کنیم.
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امسال نماد حمایت از حقوق مصرف‌کننده با مشارکت مردم است.
فرهیدزاده خاطرنشان کرد: انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان نماد مشارکت مردمی است و مردم می‌توانند از طریق این انجمن مباحث را مطرح کنند. همچنین در این روند باید شرکت‌های برتر از لحاظ کمیت و کیفیت الگوی سایر شرکت‌ها شوند، ضمن اینکه این جایزه در سطح استان‌ها نیز برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی