رشد ۴۰ درصدی ترانزیت در بنادر

عملکرد ترانزیت سازمان بنادر پارسال ۴۵ و امسال ۴۰ درصد رشد داشت

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در دولت سیزدهم در حوزه طرح‌ها و حجم اعتبار آنها کارهای بی‌نظیری در طول تاریخ بنادر انجام شده است، گفت: عملکرد سازمان بنادر در حوزه ترانزیت سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشت و این میزان در سال‌جاری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. «علی اکبر صفایی» در بازدید از طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای دریایی و بندری ایجاد شده در دولت سیزدهم در بندر شهید رجایی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور ابلاغیه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شهید نگاه ویژه‌ای به مباحث حمل‌ونقل دریایی داشت و بر اساس این سیاست‌ها و تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی سه بخش را در حوزه ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای و استانی برنامه‌ریزی کرد. وی ادامه داد: در بخش بین‌المللی تلاش‌های رئیس‌جمهور شهید که با کشورهای همسایه داشتند در حقیقت در حوزه تجارت دریابرد به ثمر رسید، به گونه‌ای که عملکرد سازمان بنادر در حوزه ترانزیت سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشت و این میزان در سال‌ جاری ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه تجارت دریابرد در بخش بین‌المللی برخی بنادر شمالی تا ۱۳۰ درصد نیز افزایش داشته است و در حال حاضر تمامی شناورها در حال فعالیت هستند. صفایی در ادامه به افتتاح و بهره‌برداری از ۱۵۰ طرح با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و توضیح داد: برخی از این طرح‌ها که تعدادی از آنها بیش از ۴۰۰ طرح با اعتبار ۱۴۸ همت را شامل می‌شود، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی گفت: آمارها و ارقام در حوزه توسعه دریامحور در بخش بین‌المللی بی‌نظیر است؛ به عنوان نمونه در بحث نوسازی تجهیزات بندری و دریایی تاکنون ۱۰۸ تجهیز بندری توسط سازمان بنادر و دریانوردی و توسط بخش‌های خصوصی در دولت سیزدهم نصب شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۸ فروند تجهیزات دریایی در دست ساخت و بهره‌برداری است، ادامه داد: از این تعداد ۴۰ فروند در بنادر کشور به بهره‌برداری رسیده است. صفایی در خصوص ارتقای شاخص بنادر محلی نیز گفت: در راستای رونق اقتصادی در این بخش اقدامات زیادی انجام شده است؛ در استان‌های خوزستان، بنادر شمالی، سیستان و بلوچستان طرح‌های ارزشمند زیادی در اختیار بنادر قرار گرفته است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در بحث توسعه گردشگری دریایی استان هرمزگان ساخت بندر نخل ناخدا، توسعه بندر شهید حقانی و جزیره ابوموسی را در دستور کار داریم. وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم چه از نوع طرح و حجم اعتبار آنها در طول تاریخ بنادر کارهای بی‌نظیر انجام شده است، اضافه کرد: برای نخستین‌بار ساخت چهار کشتی در دریای خزر به عنوان یک کار راهبردی در حوزه دریا با بهره‌گیری از توانمندی داخلی شروع شده است. اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های مختلف اعم از امور بندری و اقتصادی، طی دولت سیزدهم نشان می‌دهد سازمان بنادر و دریانوردی در امور عملیات بندری موفق به تخلیه و بارگیری ۴۴۶ میلیون تن کالا در بنادر بازرگانی، تخلیه ۶۴ میلیون تن کالای اساسی در راستای تأمین امنیت غذایی کشور، تخلیه و بارگیری ۷ میلیون TEU کالای کانتینری و تخلیه و بارگیری ۲۷ میلیون تن کالای ترانزیتی در طول دولت سیزدهم شده است.  همچنین در زمینه امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌توان به انعقاد توافقنامه سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و مردمی (داخلی و خارجی) و برنامه‌ریزی انتخاب سرمایه‌گذار برای بیش از ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش بالغ بر ۵۱ همت، انعقاد بیش از ۱۲ همت قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردمی در زیرساخت‌ها و روبناهای بندری و ایجاد ظرفیت عملیاتی معادل یک میلیون و 260 هزار تن در قالب قراردادهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردمی در طول دولت سیزدهم اشاره کرد.

ارتقای عملکرد لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی
 ارتقای عملکرد لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که در این راستا تصویب مطالعات مکان‌یابی و جانمایی مراکز لجستیک در پهنه‌های بنادر (امیرآباد، رجایی، ماهشهر، جاسک، چابهار، بوشهر)، تدوین و پالایش شاخص‌های عملکرد لجستیکی، احصای شاخص‌های لجستیکی بنادر و سنجش تأثیر آن بر شاخص‌های لجستیکی کشور تحت عنوان طرح PLPI و تدوین و مصوب نمودن مدل قراردادی حمل ریلی درون بندری کالا انجام گرفت.
 
تدوین طرح جامع بنادر کشور
 در خصوص تدوین طرح جامع بنادر کشور نیز اقدامات مهمی صورت گرفته است که عبارتند از: آغاز تدوین و به‌روزرسانی طرح‌های جامع بنادر کشور با رویکرد نوین با تأکید بر انطباق‌پذیری و چابک سازی، انجام مطالعات مفهومی و توجیهی ایجاد مجتمع بندری مکران و آغاز تدوین طرح جامع مجتمع بندری مکران، انجام امکان‌سنجی و طرح جامع بندر جدید لنگه و بندر خلیج فارس، انجام طرح جامع توسعه‌های کلان (۲۴۰۰ هکتاری شهید رجایی)، بازنگری طرح ساماندهی بنادر کوچک (بنادر ریگ، دیلم، خمیر، بوموسی) و…
اقتصاد دریامحور بخش دیگری از سیاست‌ها و اقداماتی است که البته طی دولت سیزدهم در اولویت قرار داشته است. تعریف اقتصاد دریامحور که در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌شود. بنابراین حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی است و مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و ازجمله حمل‌ونقل دریایی، گردشگری دریایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی‌پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدن‌کاری دریایی است.
 در این راستا اقدامات مهمی انجام شده است که می‌توان به «همکاری در ایجاد، تقویت و توسعه مراکز لجستیک ملی و بین‌المللی»، «ارتقای مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی برای توسعه فعالیت‌های دریایی و بندری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌الملل»، «ایجاد مشوق؛ اعمال تخفیف‌ها و اصلاح نظام تعرفه‌گذاری خدمات بندری به منظور رقابت با بنادر منطقه»، «برنامه‌ریزی برای استقرار دولت الکترونیک و هوشمندسازی بنادر از طریق سامانه جامع عملیات بندری»، «تسهیل و تسریع مراحل ایجاد کسب‌وکار با استفاده از آیین‌نامه‌های جدید برای شرکت‌های متقاضی فعالیت‌های دریایی و بندری»، «حمایت و مشارکت در طرح ساماندهی بنادر کوچک با هدف ایجاد اشتغال و ارتقای وضع معیشت فعالین دریایی و بندری»، «ایجاد نظام نوین استانداردهای آموزشی و گواهینامه‌های شایستگی بندری برای ارتقای دانش و مهارت متولیان بندری» می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی