جهش 45 درصدی صادرات محصولات شیلاتی در دولت سیزدهم

شیلات یکی از زیربخش‌های حوزه کشاورزی که طی سالیان اخیر توانسته سهم بسزایی در افزایش تولید این بخش و ارزآوری گسترده آن داشته باشد.
به طوری که روز گذشته محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش سهم تولیدات شیلاتی به ۱۰ درصد سهم کل تولیدات کشاورزی، گامی جهشی و پر‌شتاب به سمت توسعه این صنعت و بهره‌مندی از مواهب آن است و چنین حرکت جسورانه‌ای امکان‌پذیر و با کمک مؤسسات علمی- پژوهشی، سازمان تات، شورای راهبردی علوم شیلاتی، جوانان و نخبگان، صاحبان سرمایه و مشارکت مردم، این هدف، دست یافتنی است.
نمود این امر را می‌توان در رشد ۱۱ درصدی میزان تولیدات آبزیان در دولت سیزدهم عنوان کرد به طوری که میزان مجموع تولید محصولات شیلاتی (اعم از صیادی و آبزی‌پروری در استخر) با افزایشی ۱۴۰ هزار تنی از یک میلیون و ۲۶۸ هزار تن در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن رسید.
از طرف دیگر در بخش صیادی نیز آمارها گویای آن است که میزان محصولات صید شده از دریا و بنادر کشورمان با رشدی ۸ درصدی از ۷۱۵ هزار تن به ۷۷۱ هزار تن رسیده است.
در بخش آبزی‌پروری نیز شاهد رشدی ۱۵ درصدی در دولت سیزدهم بودیم به طوری که میزان تولیدات آبزی‌پروری از ۵۵۳ هزار تن سال ۱۳۹۹ به ۶۳۷ هزار تن تا پایان سال گذشته رسید.
این میزان افزایش تولید در صنایع شیلاتی کشورمان سبب افزایش اشتغالزایی نیز شده و ۲۴ هزار نفر طی سه سال اخیر به حوزه شیلاتی ورود کردند، به عبارت دیگر می‌توان گفت تعداد شاغلین این صنعت با جهشی ۱۰ درصدی از ۲۳۷ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ به ۲۶۱ هزار نفر در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.
طی ۲ سال اخیر رکورد ۲.۲ هزار میلیارد تومان در سال‌های گذشته شکسته شد و در این بازه دو ساله ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات صورت گرفت.
یکی از دلایل اصلی موفقیت بخش شیلات نسبت به دیگر بخش‌های کشاورزی کشورمان این است که بخش زیادی از این صنعت خصوصی بوده و همین امر سبب رشد بهره‌وری در صنعت شده است.
به طوری که میزان صادرات شیلات از ۱۴۵ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن  افزایش پیدا کرده و این امر زمینه ارزآوری ۶۵۰ میلیون دلاری محصولات شیلاتی را فراهم آورده است.

افزایش ارزآوری  میگو 
در دولت سیزدهم
میگو یکی از محصولات شیلاتی بوده که افزایش قابل توجهی را در میزان تولید و ارزآوری در دولت سیزدهم به دست آورده است و گزارشات از رشد ۷۳ درصدی سطح زیر کشت میگو حکایت دارد.
به طوری که شاهد آن بودیم میزان سطح زیر کشت میگو با رشدی ۷۳ درصدی از ۱۵ هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به ۲۶ هزار هکتار رسید، این مهم سبب شد که میزان تولیدات این محصولات البته به مدد جلوگیری از بیماری لکه سفید میگوی وانمی رشدی ۴ درصدی داشته باشد و از ۴۸ هزار تن به ۵۰ هزار تن برسد.
 
دیگر دستاوردهای شیلات 
در دولت سیزدهم
در همین خصوص همچنین سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در حالی که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۳ قفس در دریاها وجود داشت این تعداد با افزایش ۱۶۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۳۵۶ قفس رسید که نشان از افزایش ۲۲۳ درصدی قفس‌های دریایی دارد.
وی ادامه داد: تولید ماهی در قفس‌های دریایی در سال ۱۳۹۹ معادل  ۲ هزار و ۶۰۰ تن بود. این در حالی است که با افزایش ۱۴۳ درصدی، ۶ هزار و ۳۱۸ تن آبزی تولید شد.
حسینی از رشد ۸۱ درصدی تخم چشم زده اصلاح نژاد شده در دولت سیزدهم خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد تخم چشم زده اصلاح نژاد شده ۲۰۲ میلیون قطعه بود که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۳۶۷ میلیون قطعه یعنی ۱۶۵ میلیون قطعه افزایش رسید.
وی درباره تولید ماهیان زینتی در دولت سیزدهم گفت: این گونه از ماهیان با رشد ۳۷ درصدی مواجه بود به طوری که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۷۶ میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور تولید شد و با ۱۰۳ میلیون قطعه افزایش، این تعداد در سال ۱۴۰۲ به  ۳۷۹ میلیون قطعه رسید.
رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش ۵۰ شرکت دانش بنیان در طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در سال‌های ابتدایی این دولت، حدود سه شرکت دانش بنیان در حوزه شیلات و آبزی‌پروری وجود داشت این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ با رشد هزار و ۶۰۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۵۳ شرکت رسید.
وی علاوه بر خوداتکایی؛ به رشد و پایداری‌های محقق شده اشاره کرد و گفت: در این حوزه بیش از ۸۵ درصد تجهیزات قفس پرورش ماهی، بومی شده همچنین از وارد کننده خوراک آبزیان به صادر کننده تبدیل شدیم به طوری که سال گذشته ۵۶ هزار تن خوراک آبزیان صادر کردیم.
حسینی با تأکید بر اینکه در طراحی و ساخت شناورهای صیادی از قایق، لنج، کشتی تا ادوات صیادی کاملاً بومی شدیم، افزود: فعالیت‌های صیادی در آب‌های کم عمق، عمیق و اقیانوس‌ها تماماً توسط ایرانی‌ها و با تجهیزات ایرانی انجام می‌شود و هم اکنون در غرب آسیا؛ رتبه اول را در حوزه تولیدات شیلاتی، صید و صیادی به خود اختصاص دادیم همچنین در اقیانوس هند در بین ۳۲ کشور رتبه دوم را داریم ضمن اینکه شناورهای فعال ما در اقیانوس هند از ۸۰۰ شناور به هزار و ۷۵ شناور رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی